FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA

Forumul permite utilizatorilor să-şi expună ideile, opiniile şi documentele într-un mod organizat. Scopul forumului este să faciliteze comunicarea.
Aprilie 27th, 2024, 10:40 am


Cine este conectat

Cine este conectat Avem 41 utilizatori conectati recent :: 0 inregistrati, 0 ascunsi si 41 vizitatori (Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi in ultimele 240 minute)
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 5383 in data Ianuarie 17th, 2023, 8:05 pm

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 41 vizitatori

UTC + 1 ora [ DST ]




Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 
Autor Mesaj
 Titlul mesajului: Noutăți privind Regulamentul Intern
MesajScris: Iulie 11th, 2023, 2:06 pm 
Neconectati
Membru

Inscris: Iunie 23rd, 2015, 10:21 am
Mesaje: 1696
Localitate: Deva
Regulamentul Intern trebuie modificat conform actelor normative intrate in vigoare in ultima perioada!

Legea nr. 283, intrata in vigoare in 22 octombrie 2022, a modificat radical art. 243 din Codul muncii privind informarea salariatilor!

Astfel, conform noilor prevederi, sunteti obligat sa aduceti la cunostinta fiecarui salariat prevederile regulamentului intern, in prima zi de lucru, si sa faceti dovada indeplinirii acestei obligatii.

Regulamentul intern poate fi transmis pe suport de hartie sau in format electronic si isi produce efectele fata de salariat de la momentul luarii la cunostinta.

In ultima perioada au aparut mai multe acte normative care vizeaza RI – Legea 376/2022, OUG 117/2022, OUG 57/2022, Legea 144/2022 etc. – si care se refera la introducerea in acest document intern a unor prevederi legate de:

- instituirea de canale interne de raportare cu privire la protectia avertizorilor in interes public
- concediul paternal de 10 zile lucratoare plus 5 zile lucratoare pentru absolventii unui curs de puericultura
- concediul de ingrijitor
- formule flexibile de lucru
- accesul online al salariatilor si al fostilor salariati in Revisal, in privinta datelor care ii privesc
- utilizarea semnaturii electronice
- egalitatea de sanse si de tratament intre barbati si femei
- supravegherea video in firma
- incalcarea demnitatii personale a angajatilor
- actiunile de discriminare, hartuire psihologica etc.


Conform Legii nr. 283/2022, in vigoare din 22 octombrie 2022, Regulamentul intern se aduce la cunostinta fiecarui salariat, in prima zi de activitate, sub conditia semnarii de luare la cunostinta.

Regulamentul intern trebuie actualizat cu toate prevederile Legii nr. 283/2022, precum si cu cele ale OG nr. 16/2022, cu intrare in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2023.

Incepand din 26 februarie 2021, avantajele in bani si/sau in natura pot fi prevazute si in Regulamentul intern, conform OUG nr. 13/2021.

Anterior puteau fi reglementate numai in contractul de munca (individual sau colectiv).

Conform Legii nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, persoanele juridice de drept public, indiferent de numarul de angajati, precum si persoanele juridice de drept privat care au cel putin 50 de angajati au obligatia de a identifica sau institui canale interne de raportare si de a stabili proceduri de raportare interna si pentru efectuarea de actiuni subsecvente.

Evident, modificarile care se impun asupra Regulamentui Intern nu sunt facile si impun un efort major de documentare si redactare, cu accent pe evitarea greselilor (acestea, deloc putine, sunt urmarite din start de inspectorii ITM!).

In acest context legislativ, trebuie sa faceti mentiuni clare in Regulamentul intern privind:

1. Protectia datelor personale ale salariatilor
Este vorba despre informatii pe care salariatii vi le furnizeaza voluntar in scopul de a beneficia de anumite facilitati oferite de lege. De exemplu: informatii privind starea de graviditate, motivul pentru care refuza detasarea, apartenenta religioasa, daca au sau nu copii in intretinere, evenimente familiale deosebite, diverse situatii personale.

2. Politicile de prelucrare a datelor aplicabile la nivelul firmei
Intra aici: termene de pastrare a datelor; procedura de stergere/revizuire a datelor personale, selectia datelor personale efectiv necesare angajatorului; perioada de stocare a datelor; scopurile urmarite prin operatiunile de prelucrare a datelor; persoanele care prelucreaza aceste date; fluxurile de date, indicand originea si destinatia datelor etc.

3. Determinarea gradului de monitorizare a activitatii salariatilor
Se impun precizari clare legate de modul cum firma supravegheaza activitatea online, video si telefonica a fiecarui salariat sau departament.

4. Garantii privind protectia vietii private si a secretului corespondentei
De exemplu: anonimizarea unui astfel de transcript, mentinerea secretului privind identitatea destinatarilor, limitarea doar la elementele de continut care sa vizeze direct interesele firmei etc.

5. Regimul juridic al comunicarilor private ale salariatului
Precizati noile abateri disciplinare in aceasta sfera: comunicari online in scopuri private, sau dincolo de o anumita durata, sau intr-un anumit interval al programului de lucru etc.

6. Aspecte de prevenire a sanctiunilor privind munca nedeclarata
Conditiile organizarii probei practice la angajare, conditiile de acces in firma a vizitatorilor, conditiile prezentei in firma a salariatilor cu contractul suspendat sau a salariatilor part-time, dupa orele de program.

7. Graficul activitatilor, pauzele de masa, conditiile programului inegal
Explicati modul de evidenta a programului de lucru, in conditiile art. 119 din Codul muncii.

8. Formule flexibile de lucru
Posibilitatea lucratorilor de a-si adapta programul de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de munca la distanta, a programelor de munca flexibile sau a unor programe de munca cu timp redus de lucru.
Atentie! Orice tratament mai putin favorabil aplicat unei femei sau unui barbat, pe motiv ca a solicitat sau a efectuat concediul pentru cresterea copiilor, concediul paternal, concediul de ingrijitor ori ca si-a exercitat dreptul de a solicita formule flexibile de lucru, constituie discriminare in sensul Legii 202/2002 astfel cum a fost modificata prin OUG 57/2022.

9. Procedura care se aplica in cazul unor evenimente familiale deosebite
In absenta unui contract colectiv de munca, precizati in Regulamentul intern cum se includ zilele libere platite in cazul unor evenimente familiale deosebite, precum si conditiile acordarii concediului fara plata.

10. Egalitatea de sanse intre barbati si femei
Prevedeti obligatoriu in Regulamentul intern faptul ca, in conformitate cu Legea nr. 229/2015, la revenirea la locul de munca a salariatei/salariatului, persoana respectiva are dreptul la un program de reintegrare profesionala.

11. Procedura concedierii
Vorbim aici despre procedura concedierii pentru necorespundere profesionala, in conditiile art. 63 alin. (2) din Codul muncii, si despre raportul dintre procedura evaluarii periodice si procedura speciala, prealabila concedierii.

12. Obligatii ale salariatului introduse de HG 905/2017
Concret, mentionati noile obligatii introduse in scopul facilitarii inregistrarilor in Revisal, in conditiile H.G. nr. 905/2017, spre exemplu obligatia de a comunica motivul unei absente de la programul de lucru in primele 3 zile.

_________________
Cu stimă,

Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837


Sus
 Profil Trimite mesaj privat E-mail  
 
Afisati mesajele precedente incepand cu:  Sortate dupa  
Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 

UTC + 1 ora [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 41 vizitatori


Nu poti crea un noi topice in acest forum
Nu poti raspunde topicelor de pe aceast forum
Nu poti modifica mesajele tale din acest forum
Nu poti sterge mesajele tale din acest forum
Nu poti aduce atasamente pe acest forum

Cauta dupa:
Sari la:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Varianta in limba romana © 2007 roadiro Grup