FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA

Forumul permite utilizatorilor să-şi expună ideile, opiniile şi documentele într-un mod organizat. Scopul forumului este să faciliteze comunicarea.
Aprilie 27th, 2024, 3:48 pm


Cine este conectat

Cine este conectat Avem 72 utilizatori conectati recent :: 0 inregistrati, 0 ascunsi si 72 vizitatori (Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi in ultimele 240 minute)
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 5383 in data Ianuarie 17th, 2023, 8:05 pm

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 72 vizitatori

UTC + 1 ora [ DST ]




Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 
Autor Mesaj
 Titlul mesajului: Noul model-cadru al contractului individual de muncă
MesajScris: August 19th, 2023, 11:28 am 
Neconectati
Membru

Inscris: Iunie 23rd, 2015, 10:21 am
Mesaje: 1696
Localitate: Deva
În Monitorul Oficial nr. 1180 din 9 decembrie 2022 a fost publicat Ordinul nr. 2.171 din 25 noiembrie 2022 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă.

Ordinul nr. 2.171 din 25 noiembrie 2022 are la bază:

• art. IV din Legea nr. 283/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii,
• Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ;
• Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale;
• prevederile Legii nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, cu modificările ulterioare;
• prevederile Hotărârii Guvernului nr. 488/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Muncii, cu modificările ulterioare;
• Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, cu modificările şi completările ulterioare.

La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.

Potrivit noului model-cadru al contractului individual de muncă:

• noile contracte individuale de muncă încheiate între angajatori şi salariați vor cuprinde în mod obligatoriu elementele prevăzute în modelul-cadru. Prin negociere între părți, contractul individual de muncă poate cuprinde şi clauze specifice, potrivit legii;
• pentru salariații care au raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a Legii nr. 283 din 17 octombrie 2022, informațiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.
Prin urmare, angajatorul nu are obligația de a încheia acte adiționale pentru comunicarea informațiilor suplimentare, salariaților care au contracte individuale de muncă aflate în executare la data intrării în vigoare a actului normativ mai sus menționat.

Noul model-cadru al contractului individual de muncă, prevede următoarele drepturi pentru salariat:

• dreptul la salarizare pentru munca depusă;
• dreptul la repaus zilnic și săptămânal;
• dreptul la concediu de odihnă anual;
• dreptul la egalitate de șanse și de tratament;
• dreptul la securitate și sănătate în muncă;
• dreptul la formare profesională;
• alte obligații prevăzute de lege sau de contractele colective de muncă aplicabile, după caz.

În mod corelativ, salariatului îi revin, în principal, următoarele obligații:

• obligația de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuțiile ce îi revin conform fișei postului;
• obligația de a respecta disciplina muncii;
• obligația de fidelitate față de angajator în executarea atribuțiilor de serviciu;
• obligația de a respecta măsurile de securitate și sănătate a muncii în unitate;
• obligația de a respecta confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;
• obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, în conformitate cu prevederile art. 30 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare.


Angajatorul are, în principal, următoarele drepturi:

1. să stabilească atribuțiile de serviciu și norma de muncă pentru fiecare salariat;
2. să dea dispoziții cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalității lor;
3. să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;
4. să constate săvârșirea abaterilor disciplinare și să aplice sancțiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil și regulamentului intern;
5. să stabilească obiectivele de performanță individuală ale salariatului, precum și criteriile de evaluare a realizării acestora;
6. să suporte asigurarea medicală privată, contribuțiile suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, după caz;
7. să acorde orice alte drepturi stabilite ca urmare a activității profesionale a salariatului.

Obligațiile angajatorului au fost și ele completate, după cum urmează:

1. să înmâneze salariatului un exemplar din contractul individual de muncă, anterior începerii activității;
2. să înființeze registrul general de evidență a salariaților și să opereze înregistrările prevăzute de lege;
3. să acorde salariatului toate drepturile ce decurg din contractele individuale de muncă, din contractul colectiv de muncă aplicabil și din lege;
4. să asigure permanent condițiile tehnice și organizatorice avute în vedere la elaborarea normelor de muncă și condițiile corespunzătoare de muncă;
5. să informeze salariatul asupra condițiilor de muncă și asupra elementelor care privesc desfășurarea relațiilor de muncă;
6. să informeze salariatul cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, în condițiile legii;
7. să elibereze un document care să ateste calitatea de salariat a solicitantului, respectiv activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și specialitate sau un extras din registrul general de evidență a salariaților, datat și certificat pentru conformitate;
8. să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal ale salariatului.

În noul model de CIM s-a introdus și o secțiune referitoare la menționarea riscurilor specifice postului. Astfel, riscurile de accidentare și îmbolnăvire profesională specifice postului sunt prevăzute în evaluările de risc ale locului de muncă/postului de lucru și în fișa de identificare a factorilor de risc profesional. În această manieră, salariații vor cunoaște încă din momentul angajării la ce riscuri se expun.

Sursa:

• LEGEA nr. 53/2003 - Codul muncii, republicat
• ORDINUL nr. 2.171 din 25 noiembrie 2022
• MODELUL-CADRU al contractului individual de muncă


Fisiere atasate:
model-cadru-cim.pdf [182.25 KB]
Descarcat de 153 ori

_________________
Cu stimă,

Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837
Sus
 Profil Trimite mesaj privat E-mail  
 
Afisati mesajele precedente incepand cu:  Sortate dupa  
Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 

UTC + 1 ora [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 72 vizitatori


Nu poti crea un noi topice in acest forum
Nu poti raspunde topicelor de pe aceast forum
Nu poti modifica mesajele tale din acest forum
Nu poti sterge mesajele tale din acest forum
Nu poti aduce atasamente pe acest forum

Cauta dupa:
Sari la:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Varianta in limba romana © 2007 roadiro Grup