Conținutul regulamentelor interne și a fișelor de postRegulamentul internDincolo de obligația legală de a-l avea, regulamentul intern este în practică, alături de contractul de muncă, unul dintre cele mai importante documente care guvernează relația dintre un angajator și salariații săi pentru că el conține normele și procedurile specifice ce trebuie respectate la nivelul companiei în relațiile de muncă, asigurând un grad de detaliu mai mare decât prevederile generale din Codul muncii.
În regulamentul intern, angajatorii trebuie să cuprindă cel puțin următoarele categorii de dispoziții: drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților, regulile de SSM aplicabile, procedura de soluționare a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților, procedura disciplinară, abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile, criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților, regulile privind respectarea principiului nediscriminării.
Suplimentar, odată cu o altă modificare legislativă recentă a Codului Muncii, operată de curând prin Legea nr. 283/2022, conținutul regulamentului intern a fost extins, astfel că documentul trebuie să includă, începând cu 22 octombrie, și informații despre preaviz și politica generală de formare profesională pe care o are angajatorul la nivelul organizației.
Fișa postului Fișa postului este un document anexă la contractul individual de muncă prin care se definesc principalele sarcini ce caracterizează munca salariatului, precum și condițiile de muncă sau responsabilitățile pe care le are acesta. Forma și conținutul fișei de post sunt lăsate la latitudinea angajatorului, astfel că el poate alege ce și cum va include în document, însă de principiu ar trebui ca fișa postului să cuprindă câteva elemente de bază, printre care se numără: denumirea și descrierea postului, codul COR pentru poziția respectivă, locul postului în organigramă, lista responsabilităților și sarcinilor salariatului, aptitudinile necesare pentru ocuparea postului, precum și indicatorii de performanță.
Reguli specifice privind întocmirea celor două tipuri de documenteFișa de post este un document al angajatorului, care se prezintă sub forma unei anexe la contractul de muncă. Aceasta poate fi modificată în privința atribuțiilor sau sarcinilor ce revin unui anumit post de lucru ori de câte ori se modifică natura muncii prestate de angajatul respectiv.
Din perspectiva regulamentului intern, procedura de întocmire implică o consultare a salariaților atât înainte de adoptarea unuia, cât și pentru modificarea unuia deja existent. Important de precizat e faptul că legislația muncii setează ca obligație pentru angajatori doar consultarea salariaților (care să poată fi dovedită și scriptic), nu și obținerea acordului lor pe forma documentului.
Cu alte cuvinte, chiar și dacă salariații au propuneri de modificări pe documentul prezentat, angajatorul le va consemna, însă va decide singur dacă va ține sau nu cont de ele ulterior, la redactarea formei finale a regulamentului intern.
Important de precizat faptul că regulamentul intern este mijlocul prin care angajatorul consemnează procedurile pentru acordarea concediului de îngrijitor, de aprobare a zilelor libere pentru situații neprevăzute mai ales sub aspectul actelor justificative comunicate de salariați, al modalității de recuperare a zilelor libere, etc.
De asemenea, angajatorul este obligat prin lege să notifice anumite drepturi și obligații precum dreptul la concediul paternal și obligația de aderare la un fond de pensii privat, lucru care se poate face tot prin regulamentul intern.
Comunicarea documentelor către salariați
Fișele de post sunt aduse la cunoștința salariaților la semnarea contractului de muncă sau ori de câte ori sunt modificate, fiind necesar ca fiecare document să fie semnat atât de angajator, cât și de angajat, iar angajatul să aibă și el propriul său exemplar.
Angajații trebuie să aibă acces la regulamentul intern oricând, astfel că el trebuie să fie disponibil fie fizic (prin afișare la sediul angajatorului, spre exemplu), fie pe cale electronică (pe e-mail, intranet etc.), în acest ultim caz, însă, fiind absolut necesar ca soluția tehnică aleasă de angajator să permită și tipărirea, ori salvarea documentului.
Ca element de noutate, prin modificarea recentă adusă de Legea nr. 283/2022, în Codul muncii a fost introdus și un termen precis pentru îndeplinirea acestei obligații de comunicare a regulamentului intern noilor salariați, astfel că angajatorii trebuie să prezinte regulamentul intern angajaților nou încadrați în muncă chiar din prima zi de lucru.
Anca Iulia Zegrean, Partener Biriș Goran
Sursa
https://www.juridice.ro/812801/regulame ... 2022-12-09