Rezolvarea conflictelor de muncă prin procedura concilierii
Raporturile de muncă stabilite între angajatori şi angajaţii/lucrătorii acestora se desfăşoară cu respectarea prevederilor legale, precum şi în condiţiile negociate prin contractele colective şi individuale de muncă. Raporturile de muncă pot genera și unele conflicte. Conflictele de muncă sunt definite ca acele conflicte dintre salariaţi şi angajatori privind interesele cu caracter economic, profesional sau social ori drepturile rezultate din desfăşurarea raporturilor de muncă. Aplicabile în acest caz sunt prevederile Codului Muncii, republicat și ale Legii nr. 367 din 19 decembrie 2022 privind dialogul social. Încălcarea fără justificare de către una dintre părţi a obligaţiilor care îi revin potrivit legii, atrage răspunderea acesteia. Pentru soluţionarea conflictelor de muncă, părţile vor acţiona întotdeauna cu bună-credinţă, cu scopul asigurării unui climat de încredere reciprocă pe timpul şi după finalizarea conflictului de muncă, în vederea aplicării eficiente a procedurilor stabilite de Legea dialogului social. Potrivit Codului Muncii republicat, conflictele de muncă sunt definite ca acele conflicte dintre salariaţi şi angajatori privind interesele cu caracter economic, profesional sau social ori drepturile rezultate din desfăşurarea raporturilor de muncă. În cazul unui conflict individual de muncă, părţile vor acţiona cu bună-credinţă şi vor încerca soluţionarea amiabilă a acestuia, prin procedura concilierii. Prin conciliere, în sensul Codului Muncii republicat, se înţelege modalitatea de soluţionare amiabilă a conflictelor individuale de muncă, cu ajutorul unui consultant extern specializat în legislaţia muncii, în condiţii de neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate şi având liberul consimţământ al părţilor. În sensul Legii nr. 367 din 19 decembrie 2022 privind dialogul social, concilierea este o procedură obligatorie de soluţionare a disputelor în care o a treia parte, reprezentând autoritatea statului, ajută părţile să comunice, să atenueze sau să elimine diferendele lor. La negocierea, încheierea sau modificarea contractului individual de muncă ori pe durata concilierii unui conflict individual de muncă, oricare dintre părţi poate fi asistată de către un consultant extern specializat în legislaţia muncii sau de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este, conform propriei opţiuni, cu respectarea prevederilor legale. Consultantul extern specializat în legislaţia muncii, denumit consultant extern, poate fi un avocat, sau un expert în legislaţia muncii, ori un mediator specializat în legislaţia muncii. În cazul în care procedurile de rezolvare a conflictului de muncă eșuează, conflictul individual de muncă se soluţionează în instanţă, accesul la justiţie fiind neîngrădit și garantat de lege. Prin urmare, recomandăm rezolvarea conflictului de muncă prin conciliere, potrivit procedurii legale mai sus menționată.
_________________ Cu stimă, Consilier juridic Ion NISTOR E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro; Tel.: 0733996837
|