FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA

Forumul permite utilizatorilor să-şi expună ideile, opiniile şi documentele într-un mod organizat. Scopul forumului este să faciliteze comunicarea.
Aprilie 28th, 2024, 1:15 am


Cine este conectat

Cine este conectat Avem 233 utilizatori conectati recent :: 0 inregistrati, 0 ascunsi si 233 vizitatori (Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi in ultimele 240 minute)
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 5383 in data Ianuarie 17th, 2023, 8:05 pm

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 233 vizitatori

UTC + 1 ora [ DST ]




Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 
Autor Mesaj
 Titlul mesajului: Aspecte de noutate privind pensiile
MesajScris: Martie 6th, 2024, 9:20 pm 
Neconectati
Membru

Inscris: Iunie 23rd, 2015, 10:21 am
Mesaje: 1696
Localitate: Deva
Noutati in sistemul public de pensii

În România, dreptul la asigurări sociale este garantat de stat şi se exercită, prin sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, denumit în continuare sistemul public de pensii.
La sfârşitul anului 2023 a fost aprobat actul normativ privind reforma sistemului de pensii publice din România, care va aduce echitatea între pensionari şi va consolida principiul contributivităţii.
Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial din 4 decembrie 2023 sub numele Legea nr.360/2023 privind sistemul public de pensii şi a avut in vedere doua principale obiective: eliminarea inechităţilor din sistem si adecvarea pensiilor mici, precum si asigurarea unei stabilitati pe termen mediu si lung a sistemului de pensii.
Data intrării în vigoare: 01 septembrie 2024.
Aceasta este cea mai amplă reformă a pensiilor. Proiectul a fost realizat împreună cu experţii Comisiei Europene şi ai Băncii Mondiale care au confirmat că noua lege este sustenabilă şi va aduce stabilitate sistemului de pensii din România.
Reforma este la fel de importantă şi pentru salariaţi: răsplăteşte munca şi contributivitatea, încurajează natalitatea şi stimulează continuarea studiilor.
Articolul 169 din Legea nr.360/2023 prevede:
,,În aplicarea prezentei legi, în termen de 90 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, se emit norme metodologice, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului”.
Normele de aplicare au fost aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 181 din 28 februarie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 171 din 1 martie 2024. Data intrării în vigoare 01 martie 2024.
Legea nr.360/2023 mai prevede:
La data intrării în vigoare a prezentei legi, cabinetele teritoriale de expertiză medicală trec din subordinea caselor teritoriale de pensii în subordinea INEMRCM.
Personalul cabinetelor teritoriale de expertiză medicală se preia şi se reîncadrează pe noile funcţii, fără afectarea drepturilor salariale.
Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 septembrie 2024, cu excepţia art. 46 alin. (2), art. 84 alin. (6), art. 127, art. 168 alin. (2) şi art. 169, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2024.
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a)Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare;
b)Hotărârea Guvernului nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 28 martie 2011, cu modificările şi completările ulterioare;
c)art. 22 din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 25 martie 2014;
d)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 163/2020 pentru completarea art. 159 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, precum şi pentru adoptarea unor măsuri în domeniul asigurării unor persoane în sistemul public de pensii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 28 septembrie 2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 168/2021, cu modificările ulterioare;
e)art. 20 alin. (2)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 30 mai 2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 427/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
f)art. 34 şi 35 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 7 septembrie 2020, cu modificările ulterioare;
g)art. 12 alin. (1) lit. g) şi art. 16-20 din Legea nr. 5/2021 privind Statutul personalului profesionist operativ de intervenţie din cadrul serviciilor civile care asigură asistenţă publică medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 11 ianuarie 2021, cu modificările ulterioare;
h)Legea nr. 218/2015 privind protejarea şi sprijinirea persoanelor afectate de emisiile de substanţe nocive provenite din extracţiile de ţiţei din zona Suplacu de Barcău, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iulie 2015, cu modificările ulterioare;
i)Ordinul nr. 487/2021 al ministrului muncii şi protecţiei sociale privind efectuarea operaţiunilor de evaluare a pensiilor din sistemul public stabilite până la data de 1 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 18 iunie 2021;
j)orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.
(2)Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 9 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă la data de 1 ianuarie 2024.

LEGEA nr. 360 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii are următoarea structură:
Titlu I Dispoziţii generale
• Articolul 1 -Articolul 16
Titlu II Bugetul asigurărilor sociale de stat
• Articolul 17 -Articolul 24
Titlu III Contribuţia de asigurări sociale
• Articolul 25 - Articolul 43
Titlu IV Prestaţii de asigurări sociale în sistemul public de pensii
• Articolul 44
• Capitolul I Pensii
• Articolul 45
• Secțiunea 1 Pensia pentru limită de vârstă
• Articolul 46 - Articolul 57
• Secțiunea a 2-a Pensia anticipată
• Articolul 58 -Articolul 60
• Secțiunea a 3-a Pensia de invaliditate
• Articolul 61 -Articolul 72
• Secțiunea a 4-a Pensia de urmaş
• Articolul 73 -Articolul 82
• Capitolul II Calculul pensiilor
• Articolul 83 -Articolul 88
• Capitolul III Stabilirea şi plata pensiilor
• Articolul 89 -Articolul 107
• Capitolul IV Alte prestaţii de asigurări sociale
• Articolul 108 - Articolul 116
Titlu V Casa Naţională de Pensii Publice
• Capitolul I Organizarea Casei Naţionale de Pensii Publice
• Articolul 117 -Articolul 122
• Capitolul II Atribuţiile CNPP şi ale caselor teritoriale de pensii
• Articolul 123 -Articolul 126
• Capitolul III Jurisdicţia asigurărilor sociale
• Articolul 127 -Articolul 132
Titlu VI Dispoziţii tranzitorii şi finale
• Capitolul I Dispoziţii tranzitorii
• Articolul 133 -Articolul 153
• Capitolul II Dispoziţii finale
• Articolul 154 -Articolul 170
Anexe:
• Anexa nr. 1 -Anexa nr. 15
Aspecte de noutate
1. Principiile pe care se bazează legea pensiilor sunt:
• contributivitatea,
• stabilitatea,
• solidaritatea,
• egalitatea.
Principiul contributivităţii este consolidat prin condiţionarea stagiului minim si complet de cotizare de vechimea realizată efectiv.
Principiul stabilităţii contribuţiei la sistemul public de pensii este un principiu nou potrivit căruia stagiul de cotizare realizat peste 25 de ani să fie ajustat cu un număr de puncte pentru stablitatea în câmpul muncii.
Principiul solidarităţii conform căruia asiguraţii sistemului public de pensii îşi asumă reciproc obligaţii.
Principiul egalităţii potrivit căruia beneficiază de tratament nediscriminatoriu, în ce priveşte drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege.
2. Formula de calcul - este reprezentată de două elemente: un VPR care reprezintă o valoare a punctului de referinţă şi un nr. total de puncte.
pensie = VPR x nr. total puncte
VPR (valoarea punctului de referinţă) = VPP:25
nr. total puncte = puncte contributivitate + puncte stabilitate + puncte asimilate /necontributive
Noutatea în cadrul formulei o reprezintă numărul de puncte de stabilitate acordate pentru anii contributivi realizaţi peste 25 de ani.
Calculul pensiei va avea în vedere atât venitul pentru care s-a plătit contribuţia la sistemul de asigurări sociale, cât şi vechimea realizată efectiv în muncă, pe teritoriul României.
La calculul numărului total de puncte se va adăuga şi un număr de puncte de stabilitate pentru fiecare an realizat peste stagiul de cotizare contributive de 25 de ani, si anume:
- 0,50 puncte /an pentru anii din internatul 26-30 inclusiv;
- 0,75 puncte/an pentru anii din internatul 31-35 inclusiv;
- 1 punct/an pentru anii din intervalul 36-40-etc.
Aceste puncte se vor acorda doar pentru anii contributivi care nu se suprapun cu anii de pensie.
Aceste puncte reprezintă stimulente pentru prelungirea vieţii profesionale!!!
Stagiul de cotizare de 25 de ani din cadrul formulei de calcul al VPR nu este un stagiu
folosit la calculul dreptului de pensie, ci la calculul VPR.
Valoarea VPR -ului de va majora pe viitor, nu parametrii de calcul ai VPR.
3. Mecanismul de majorare al pensiilor - Rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat, indicatori definitivi, cunoscuţi în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică.
în anul 2024 valoarea punctului de pensie prevăzut pentru anul 2023, de 1785 lei, se majoraza cu 13,8% si este de 2032 lei.
Raportandu-ne la valoarea punctului de pensie de 2023 lei, valoarea punctului de referinţă, la data intrării în vigoare a noii legi, va fi de 81 lei.
Majorarea pensiilor se va realiza la începutul fiecărui an, în luna ianuarie şi va depinde de procentul de creştere al veniturilor din contribuţii de asigurări sociale la bugetul sau rata medie anuală a inflaţiei din ultimii doi ani, acordându-se valoarea cea mai avantajoasă.
Majorările de pensii nu pot fi mai mari decât rata medie anuală a inflaţiei sau decât creşterea veniturilor din CAS ca urmare a creşterii salariilor şi a numărului de locuri de muncă!
Asta înseamnă că majorările vor fi întotdeauna sustenabile şi nu va fi nevoie de aplicarea clauzelor suplimentare de creştere a contribuţiilor de asigurări sociale de stat.
4. Noua lege prevede patru tipuri de pensie:
1. Pensie pentru limită de vârstă;
2. Pensie anticipată;
3. Pensie de invaliditate;
4. Pensie de urmaş.
Pensia pentru limită de vârstă - Accesul la pensia pentru limită de vârstă este condiţionat de realizarea unui stagiu minim de 15 ani contributiv.
La totalizarea stagiului minim de cotizare nu se au în vedere perioadele asimilate şi perioadele necontribitive.
Excepţie o constituie perioada de maternitate/paternitate care va fi avută în vedere la calculul vechimii necesare pentru deschiderea dreptului de pensie pentru limită de vârstă.
Pensia anticipată - Accesul la pensia anticipată este condiţionat de realizarea unui stagiu complet de cotizare contributiv de 35 ani.
Pensionarea anticipată se realizează cu reducerea maximă de 5 ani din vârsta standard de pensionare prevăzută de lege.
Pensionarea anticipată cu 5 ani mai devreme a persoanele care au depăşit stagiul complet de cotizare contributiv de 35 ani cu cel mult 5 ani de stagiu de cotizare va fi penalizată cu maxim 24% .
Pensia de invaliditate - vor exista in continuare cele trei grade de invaliditate.
Noutatea pentru aceasta categorie este legată de redefinirea gradelor de invaliditate in funcţie de deficienţa funcţională a persoanei (grav, accentuat sau mediu).
Pentru oricare dintre gradele de invaliditate în funcţie de natura afectării capacităţii de muncă şi tipul raportului de muncă, capacitatea de muncă poate fi considerată păstrată pentru anumite activităţi profesionale.
Pensia de urmaş - Se menţin prevederile din legislaţia veche.
5. Valorificarea sporurilor nepermanente - Valorificarea tuturor veniturilor brute realizate pentru care s-au datorat contribuţiile de asigurări sociale: acord global, plata cu ora, al treisprezecelea salariu, premii, etc. în situaţia în care din diverse motive nu se poate face dovada acestor venituri brute cu adeverinţe, la calculul punctajelor se utilizează ca şi in prezent salariile din carnetul de muncă şi sporurile permanente.
în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii noi se recalculeaza din oficiu toate dosarele care au adeverinţe cu sporuri nepermenente si nevalorificate conform vechii legislaţii. Pentru pensionarii care nu au depus la dosar inca aceste adeverinţe pot să le depună.
Modelul de adeverinţă pentru anagajatori este cel prevăzut de lege.
Pentru pensionarii care au adeverinţele la dosar nu mai este necesar sa prezinte o altă adeverinţă decât dacă cea de la dosar este incompletă.
Sunt valabile adeverinţele care au fost emise şi înainte de intrarea noii legi în vigoare dacă respectă fondul şi forma prevăzută de legislaţia de la momentul emiterii.
Drepturile recalculate urmare adăugării de sporuri nepermanente de acordă de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
6. Egalizarea vârstelor standard de pensionare dintre bărbaţi şi femei - Egalizarea vârstei de pensionare a femeilor cu cea a barbaţilor, la 65 de ani, eşalonat până în anul 2035 în prezent atingerea vârstei standard de pensionare la femei de 63 de ani şi se face eşalonat până în 2030.
Conform anexei nr. 5 din proiectul de lege nou eşalonarea vârstei standard pentru femei se va face, conform criteriilor din jalon, până în anul 2035 în proiectul de lege s-a avut în vedere si recomandarea asumată de Romania prin PNRR, referitoare la menţinerea in activitate a angajaţilor până la vârsta de 70 de ani, dar cu acordul angajatorului.
7. Reducerea vârstei standard de pensionare pentru femeile cu mai mulţi copii -
Femeile care au născut şi crescut copii până la vârsta de 16 ani beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare astfel: 6 luni pentru primul copil, un an pentru doi
Copii, mergând cu reducerea până la 3 ani si 6 luni, pentru 7 copii.
Reducerea vârstei
de pensionare prevăzută în tabelul din proiectul de lege se aplică şi în cazul în care numărul de copii cuprinde şi copii adoptaţi şi crescuţi pe o perioadă de cel puţin 13 ani.
Pentru acest beneficiu femeile vor prezenta copii după certificatele de naştere ale copiilor şi o declaraţie pe proprie răspundere că au născut şi crescut copii până la vârsta de 16 ani.
Acest mod de lucru a fost utilizat şi pe parcusul implementării legii nr. 19/2000.
Această reducere se poate cumula si cu reducerile in baza grupelor de muncă.
8. Reanalizarea condiţiilor de muncă speciale şi deosebite - întărirea principiului contributivităţii vizează revizuirea activităţilor încadrate în condiţii speciale şi deosebite de muncă. Dacă în prezent persoanele care realizeaza vechime in condiţii speciale sau deosebite de muncă beneficiaza la pensie de mai multe bonusuri:
• Reducerea vârstei standard de pensionare cu maxim 13 ani/ respectiv 10 ani;
• Majorarea punctajelor lunare pentru anii lucraţi in aceste condiţii de 50%, respectiv 25%;
( crescut artificial valoarea pensiei)
• Spor de grupa care constituie vechime, desi nu este contributivă; (crescut artificial vechimea realizată)
• Stagiu complet de cotizare mai mic de 15 ani, 17 ani, (zonele de radiaţii I si II), 20 ani pentru mineri, 25 ani pentru cei care au lucrat in condiţii speciale, etc.. ( au determinat cuantumuri mai mari)
• O parte dintre aceste persoane au primit si un indice de corecţie (a majorat artificial valoarea pensiei)
Prin legea nouă se diminuează reducerile din vârsta standard cu 3 ani, atât pentru vechimea realizată în condiţiile deosebite de muncă, cât şi pentru vechimea realizată condiţii speciale de muncă. De exemplu: reducerea vârstei standard de pensionare pentru activităţile desfăşurate in grupa I şi/sau în condiţii speciale de muncă de 13 ani se diminueaza la maxim 10 ani, iar reducerea vârstei standard de pensionare pentru activităţile desfăşurate in grupa a ll-a şi /sau în condiţii deosebite de 10 ani se diminueaza la maxim 7 ani. Ca şi în legislaţia aflată în vigoare s-au păstrat cateva excepţii pentru următoarele categorii:
a) Mineri - vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 20 de ani, stagiul necesar pentru deschiderea dreptului de pensie tot de 20 de ani;
b) Persoanele care au lucrat în zonele I şi II de radiaţii - vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 20 de ani ( zona I) şi respective de 18 ani (zona II ) , stagiul necesar pentru deschiderea dreptului de pensie va fi de 22 de ani pentru zona I şi de 25 de ani pentru zona II de radiaţii; (CNCAN a fost unul dintre avizatorii legii pensiilor şi nu a venit cu observaţii sau propuneri de modificare a condiţiilor prevăzute în proiect.)
c) Artişti - reducere de 13 ani din vârsta standard de pensionare si 20 de ani vechime minimă în profesie;
Personalul din aviaţie, zona de armament, construcţii de nave, de maşini, producţie ale minelor de minereuri, zona forestieră şi personalul care vizează siguranţa circulaţiei - vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 11 de ani şi 25 de ani in activităţile enumerate anterior;
d) Personalul care a realizat activităţi încadrate în condiţii speciale şi pentru care angajatorii au respectat dupa anul 2001 procedurile de avizare şi plată diferenţiată a contribuţiilor de asigurări sociale şi personalul din unităţile de producer a energiei electrice în termocentralele pe baza de cărbuni - vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 13 de ani şi 25 de ani in activităţile enumerate anterior.
Un alt beneficiu pentru aceste categorii o constituie acordarea unui număr de puncte fix pentru fiecare lună de activitate realizată în condiţii speciale.
Modificarea are în vedere echitatea dintre persoanele care lucrează în condiţii deosebite/speciale de muncă şi întărirea principiului contributivităţii.
Majorarea acordată va fi in raport de anii de munca realizaţi in condiţii de muncă superioare si nu influenţaţi de veniturile incasate pentru care s-au retinut contribuţiile de asigurări sociale.
Dacă în prezent se acordă o majorare de 25% sau 50% pentru fiecare punctaj lunar realizat de persoana care a lucrat în condiţii deosebite/speciale de muncă, modificarea vizează acordarea unui număr de puncte fix, de respectiv 0,25 pct si 0,50 pct, pentru fiecare an realizat în condiţii superioare de muncă.
Pentru mineri şi persoanele care au lucrat în zonele I şi II de radiaţii de va acorda cate un punct pentru fiecare an lucrat în condiţiile specifice de activitate.
Locurile de muncă pentru care s-au obţinut avize de încadrare în condiţii deosebite şi a căror valabilitate a fost prelungită potrivit legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi, se menţin în condiţii deosebite de muncă potrivit legii, până la normalizarea de către angajator a condiţiilor de muncă, dar nu mai târziu de 01 ianuarie 2035.
Pentru locurile de muncă prevăzute la art. 28 începând cu lit. d), f)-l) se menţin în condiţii speciale de muncă până la data de 01 ianuarie 2035.
S-a revizuit anexa 4 din lege in sensul eliminării unor funcţii (in prezent sunt 10 funcţii; după revizuire au rămas doar 4 funcţii).
S-au eliminat jongleorii, clovnii, cascadorii, dansatorii, călăreţii de circ, dresorii de animale deoarece aceste categorii nu se regăsesc in D112 decât cu contracte part-time sau işi desfăşoară activitatea în baza unor contracte de colaborare.
Pentru că nu figurează in condiţii speciale pe toată durata normală a programului de lucru, aceste persoane nu pot fi încadrate în condiţii speciale.
S-a revizuit anexa 3 care cuprinde lista unitatilor cu activitati încadrate in condiţii speciale. Din 147 de unităţi, din câte există astăzi în legea nr. 263/2010, au rămas 46 de unitati. Reducerea listei a avut în vedere acele unitati care au trecut succesiv prin doua evaluări si nu au mai primit aviz, desfiinţarea unor unitati si faptul ca unele dintre acestea nu au mai depus declaraţii in condiţii speciale.
9. Condiţie pensionare limita de vârsta cu 5 ani mai devreme - persoanele care au realizat un stagiu de cotizare mai mare de 5 ani peste stagiul complet de cotizare contributiv de 35 de ani pot ieşi la pensie pentru limită de vârstă, dar nu mai mult de 5 ani din vârsta standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5.
10. Persoane cu dizabilitati - pentru această categorie se menţin reducerile din vârsta standard de pensionare, respectiv: cu 15 ani pentru asiguraţii cu handicap grav dacă au realizat cel puţin o treime din stagiul complet de cotizare, cu 10 ani pentru asiguraţii cu handicap accentuat dacă au realizat cel puţin două treimi din stagiul complet de cotizare, cu 10 ani pentru asiguraţii cu handicap mediu dacă au realizat stagiul complet de cotizare.
Pentru persoanele care lucreaza in condiţii de handicap grav sau accentuat vor primi o majorare cu un nr. de puncte fix de 0,5 puncte si 0,25 puncte pentru fiecare an realizat in condiţiile enumerate mai sus.
11. Indemnizaţia minimă socială - Se va acorda în continuare indemnizaţia sociala
pentru pensionarii cu venituri din pensie mai mici decât valoarea indemnizaţiei minime, conform OUG nr. 6/2009.
Cuantumul indemnizaţiei sociale pentru pensionari va fi majorat anual cu acelaşi mecanism de majorare al pensiilor publice.
In 2023 valoarea indemnizaţiei sociale a fost de 1125 lei, începând cu 01 ianuarie 2024 a crescut la valoarea de 1281 lei.
Folosirea unui mecanism de majorare identic cu cel al pensiilor publice va determina o creştere corecta a indemnizaţiei minime sociale in raport de creşterea pensiilor.

_________________
Cu stimă,

Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837


Sus
 Profil Trimite mesaj privat E-mail  
 
Afisati mesajele precedente incepand cu:  Sortate dupa  
Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 

UTC + 1 ora [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 233 vizitatori


Nu poti crea un noi topice in acest forum
Nu poti raspunde topicelor de pe aceast forum
Nu poti modifica mesajele tale din acest forum
Nu poti sterge mesajele tale din acest forum
Nu poti aduce atasamente pe acest forum

Cauta dupa:
Sari la:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Varianta in limba romana © 2007 roadiro Grup