FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA

Forumul permite utilizatorilor să-şi expună ideile, opiniile şi documentele într-un mod organizat. Scopul forumului este să faciliteze comunicarea.
Mai 23rd, 2024, 8:41 am


Cine este conectat

Cine este conectat Avem 71 utilizatori conectati recent :: 1 inregistrati, 0 ascunsi si 70 vizitatori (Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi in ultimele 240 minute)
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 5383 in data Ianuarie 17th, 2023, 8:05 pm

Utilizatori pe aceasta sectiune: scoalasalas si 70 vizitatori

UTC + 1 ora [ DST ]




Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 
Autor Mesaj
 Titlul mesajului: ORDIN nr. 2.861 din 9 octombrie 2009
MesajScris: Decembrie 10th, 2020, 10:08 am 
Neconectati
Membru

Inscris: Iunie 23rd, 2015, 10:21 am
Mesaje: 1707
Localitate: Deva
ORDIN nr. 2.861 din 9 octombrie 2009
pentru aprobare Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor,
datoriilor şi capitalurilor proprii
EMITENT MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 704 din 20 octombrie 2009
Data intrării în vigoare 04-11-2009

Despre inventariere, aici https://www.theexperts.ro/inventarierea ... i-generale

---------------
Inventarierea patrimoniului

Inventarierea patrimoniului este, dincolo de nevoia de a îndeplini o obligație legală, cel mai eficient mijloc de verificare a realității patrimoniului unei organizații.

________________________________________

1. Inventarierea patrimoniului-obligație impusă de Legea contabilității

Obligația inventarierii patrimoniului este prevăzută în Legea contabilității nr. 82/1992.
Astfel, potrivit art. 7 alin. 1, "Persoanele (juridice) prevăzute (...) au obligația să efectueze inventarierea generală a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii deținute la începutul activității, cel puțin o dată în cursul exercițiului financiar, precum și în cazul fuziunii, divizării sau lichidării și în alte situații prevăzute de lege".
Rezultatele inventarierii trebuie reflectate în contabilitate, prin înregistrarea eventualelor diferențe constatate între situația faptică și situația scriptică, aceasta fiind tot o obligație legală.

2. Obligația impusă de Reglementările contabile naționale

2.1 O.M.F.P. nr. 1.802/2014
Totodată, obligația efectuării inventarierii este prevăzută și în OMFP nr. 1.802/2014 (ordinul a înlocuit, începând cu 1 ianuarie 2015, OMFP 3.055/2009) pentru aprobarea reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, potrivit căruia:
„In scopul întocmirii situațiilor financiare anuale, entitățile trebuie să procedeze la inventarierea și evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii.”
2.2 O.M.F.P. nr 2.861/2009
Normele privind organizarea și efectuarea inventarierii sunt reglementate de OMFP 2.861/2009.
Potrivit acestuia, entitățile au obligația să efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii deținute, la începutul activității, cel puțin o dată în cursul exercițiului financiar pe parcursul funcționării lor, în cazul fuziunii sau încetării activității, precum și în următoarele situații:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuării controlului, sau a altor organe prevăzute de lege;
b) ori de câte ori sunt indicii că există lipsuri sau plusuri în gestiune, care nu pot fi stabilite cert decât prin inventariere;
c) ori de câte ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizării gestiunilor;
e) ca urmare a calamităților naturale sau a unor cazuri de forță majoră;
f) în alte cazuri prevăzute de lege.

3. Lista documentelor necesare în procesul de inventariere:

3.1 Manualul procedurilor de inventariere
În vederea efectuării inventarierii, responsabilii cu gestiunea patrimoniului aprobă proceduri scrise, adaptate specificului activitătii, pe care le aduc la cunostintă comisiilor de inventariere în vederea însușirii regulilor specifice procesului pe care urmează a-l realiza. Aceste proceduri se concretizează într-un manual al procedurilor de inventariere
3.2 Decizia de inventariere
Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii se efectuează de către comisii de inventariere, numite prin decizie scrisă, emisă de persoanele responsabile cu gestiunea patrimoniului. Decizia privind inventarierea patrimoniului este un document obligatoriu pentru orice astfel de proces
3.3 Declarație de gestionar înainte de inventariere
Înainte de începerea operațiunii de inventariere se ia de la gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor o declarație scrisă în care să consemneze anumite aspecte specifice gestiunii pe care o conduce. Declarația se datează și se semnează de către gestionarul răspunzător de gestiunea bunurilor și de către comisia de inventariere. Semnarea declarației de către gestionar se face în fața comisiei de inventariere
3.4 Declarație de gestionar după inventariere
La sfârșitul procesului de inventariere, pe ultima filă a listei de inventariere, gestionarul trebuie să mentioneze dacă toate bunurile și valorile bănesti din gestiune au fost inventariate și consemnate în listele de inventariere în prezența sa. De asemenea, acesta mentionează dacă are obiecții cu privire la modul de efectuare a inventarierii. În acest caz, comisia de inventariere este obligată să analizeze obiecțiile, iar concluziile la care a ajuns se vor menționa la sfârșitul listelor de inventariere
3.5 Procesul verbal de inventariere
Procesul verbal de inventariere se întocmește la sfârșitul lucrărilor de inventariere de către comisia de inventariere special creată în acest scop și se înaintează conducerii întreprinderii pentru a decide măsurile care se impun urmare a constatărilor efectuate, înscrise în procesul verbal de inventariere și anexele aferente.

4. Amenzi
Pana la incheierea anului trebuie efectuata inventarierea patrimoniului, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991. In caz contrar, amenzile sunt de la 400 lei la 5.000 lei.
Totodata nu vor putea fi intocmite situaţiile financiare anuale in lipsa inventarierii şi evaluarii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.

_________________
Cu stimă,

Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837


Sus
 Profil Trimite mesaj privat E-mail  
 
Afisati mesajele precedente incepand cu:  Sortate dupa  
Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 

UTC + 1 ora [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatori pe aceasta sectiune: scoalasalas si 70 vizitatori


Nu poti crea un noi topice in acest forum
Nu poti raspunde topicelor de pe aceast forum
Nu poti modifica mesajele tale din acest forum
Nu poti sterge mesajele tale din acest forum
Nu poti aduce atasamente pe acest forum

Cauta dupa:
Sari la:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Varianta in limba romana © 2007 roadiro Grup