FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA

Forumul permite utilizatorilor să-şi expună ideile, opiniile şi documentele într-un mod organizat. Scopul forumului este să faciliteze comunicarea.
Aprilie 25th, 2024, 2:02 pm


Cine este conectat

Cine este conectat Avem 104 utilizatori conectati recent :: 0 inregistrati, 0 ascunsi si 104 vizitatori (Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi in ultimele 240 minute)
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 5383 in data Ianuarie 17th, 2023, 8:05 pm

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 104 vizitatori

UTC + 1 ora [ DST ]




Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 
Autor Mesaj
 Titlul mesajului: Măsurile de SSM și obligațiile la locurile de muncă
MesajScris: Octobrie 30th, 2021, 1:59 pm 
Neconectati
Membru

Inscris: Iunie 23rd, 2015, 10:21 am
Mesaje: 1696
Localitate: Deva
Măsurile de SSM și obligațiile pe care toate firmele trebuie să le aplice la locurile de muncă, modificate recent
Resurse umane, 26 Octombrie 2021
Simona Voiculescu
Redactor-șef, avocatnet.ro

Prin mai multe acte normative apărute recent în Monitorul Oficial au fost modificate și actualizate regulile ce se aplică tuturor angajatorilor din România privind măsurile ce trebuie respectate în spațiile de lucru, referitoare la purtarea măștii, triajul epidemiologic ș.a.m.d. Regulile sunt aplicabile indiferent de incidența cazurilor de COVID-19. De asemenea, recent, firmelor le-a fost impus, în măsura în care e posibil, să se treacă cel puțin în procent de 50% la telemuncă.

Ordinul comun al Ministerului Sănătăţii şi al Ministerului Afacerilor Interne nr. 2282/156/2021 a stabilit pe 25 octombrie că masca de protecţie este obligatorie în birouri sau alte spaţii închise, indiferent câți sunt vaccinați în spațiul respectiv. În vară, autoritățile renunțaseră la această obligație, stabilind că acolo unde lucrează maximum zece salariați (în același birou), toți vaccinați, masca nu mai e obligatorie. Pe fondul creșterii alarmante a cazurilor de COVID-19 la nivel național, obligația de a purta masca la birou s-a generalizat din nou.

Obligația de a opta pentru telemuncă sau munca în ture

Aici avem o schimbare adusă recent, prin HG nr. 1130/2021, care stabilește că firmele sunt obligate să impună telemunca/munca la domiciliu pentru cel puțin 50% din angajați, acolo unde specificul activității permite. Dacă telemunca/munca la domiciliu nu sunt posibile, firmele cu peste 50 de angajați trebuie să organizeze programul decalat. Prin acest HG, alternativa muncii în ture apare ca obligatorie doar la cei cu peste 50 de angajați. Noutatea adusă de HG este, în principal, că telemunca trebuie impusă pentru măcar jumătate din personal - dacă, desigur, acest lucru e posibil.

„(1) În condițiile art. 5 alin. (2) lit. d) și alin. (3) lit. f) și art. 17 din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare, pe durata stării de alertă, angajatorii dispun organizarea muncii la domiciliu sau în regim de telemuncă, pentru cel puțin 50% din angajați, acolo unde specificul activității permite (...)

(2) În situația în care nu se poate desfășura activitatea de către salariat în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu și în vederea evitării aglomerării transportului public, angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, având un număr mai mare de 50 de salariați, au obligația organizării programului de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe/schimburi/ture care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră, cu respectarea strictă a măsurilor de protecție sanitară”, prevede HG nr. 1130/2021.

Respectarea măsurilor de SSM pentru prevenirea COVID-19, inclusiv a celor specifice anumitor tipuri de activități

Cu fiecare HG de prelungire a stării de alertă, angajatorilor le este reamintită obligația generală de a respecta măsurile de sănătate și securitate în muncă (SSM) care au fost impuse încă de anul trecut - inclusiv a celor „sectoriale”.

„Organizarea activității la locul de muncă se va realiza cu respectarea prevederilor legale emise de autoritățile competente în ceea ce privește prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 și pentru asigurarea securității și sănătății în muncă a lucrătorilor, ținând cont și de gradul de vaccinare a angajaților de la acel loc de muncă, atestat prin certificat de vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 prezentat de salariații pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, precum și de numărul de angajați care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2 și care dețin și prezintă angajatorului adeverință eliberată de medicul de familie”, prevede actualmente HG nr. 1130/2021.

Potrivit Inspecției Muncii, pentru orice activitate susceptibilă să prezinte un risc de expunere la coronavirus (COVID-19), angajatorul trebuie să determine natura și nivelul de expunere, pentru a se putea stabili măsurile ce trebuie luate, astfel:
- limitarea expunerii;
- elaborarea unui plan de măsuri de urgență, întocmit în baza recomandărilor medicului de medicina muncii cu care are contract;
- anunțarea imediată a Direcției de Sănătate Publică competentă teritorial.

Ordinul MMPS nr. 3577/831/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în condiții de securitate și sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă este încă în vigoare. Ordinul oferă câteva simptome la care să se raporteze cei de la locul de muncă pentru a identifica un salariat potențial afectat și ce măsuri trebuie luate în cazul unui suspect sau a unui confirmat cu virusul COVID-19. Majoritatea măsurilor sanitare general aplicabile firmelor sunt cuprinse de acest ordin. Câteva exemple:
-asigură culoare speciale de acces în incintă și de circulație pentru angajați, în vederea evitării aglomerației la locurile de muncă;
-desemnează un responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intră în unitate/instituție;
-dezinfectează cel puțin o dată pe săptămână și ori de câte ori este necesar spațiile comune și spațiile de lucru cu substanțe aprobate pentru combaterea SARS CoV-2.

Triajul pentru personalul angajat și pentru terți

Aici avem un ordin recent care l-a înlocuit pe cel dat anul trecut - e vorba de Ordinul comun MS/MAI nr. 2282/156/2021, unde sunt trecute mai multe măsuri ce privesc pe toți angajatorii (inclusiv regulile referitoare la portul măștii, amintite mai sus).

„Pe durata stării de alertă se instituie obligativitatea instituțiilor și autorităților publice, operatorilor economici și profesioniștilor de a organiza activitatea astfel încât să se asigure la intrarea în sediu efectuarea triajului epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor, în condițiile și cu respectarea Instrucțiunilor generale privind măsurile de igienă”, prevede recentul ordin. În mare, aspectele privind triajul au rămas neschimbate:

„A. Pentru personalul angajat:

1. La intrarea într-un sediu sunt obligatorii triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor.
2. Triajul epidemiologic nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal și constă în:
a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3°C), la care se poate adăuga marja de eroare prevăzută în prospectul dispozitivului;
b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată);
c) în cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3°C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus;
d) dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoana este trimisă pentru consult la medicul de familie; dacă persoana:
(i) se încadrează în definiția de caz suspect COVID-19, medicul de familie îi va recomanda testarea;
(ii) nu se încadrează în definiția de caz suspect COVID-19, medicul de familie va orienta diagnosticul către altă afecțiune.
3. Persoanele cu funcție de conducere din fiecare unitate (șefii de structură) au responsabilitatea de a dispune triajul observațional al angajaților din subordinea directă.

B. Medicul de medicina muncii:
a) are obligația monitorizării stării de sănătate a angajaților;
b) face instruirea angajaților în ceea ce privește SSM (securitatea și sănătatea în muncă).

C. Pentru alte persoane decât personalul angajat:
a) intrarea într-o incintă este permisă doar pentru persoanele care, în mod rezonabil, au motive justificate de a se afla în acea incintă;
b) în cazul în care este necesară doar predarea unor documente, colete etc., aceasta se realizează în afara incintei, direct persoanei căreia îi sunt destinate, cu respectarea măsurilor de precauție;
c) dacă este necesară intrarea în incintă, sunt obligatorii triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor.

D. Triajul epidemiologic nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal și constă în:
a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3°C);
b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată).

În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3°C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus.

Dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul în incintă.

Dacă temperatura înregistrată nu depășește 37,3°C, iar persoana nu prezintă alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar însoțită de către o persoană din sediu și după înregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge.”

Aici https://avocatnet.ro/articol_59124/M%C4 ... ecent.html

_________________
Cu stimă,

Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837


Sus
 Profil Trimite mesaj privat E-mail  
 
Afisati mesajele precedente incepand cu:  Sortate dupa  
Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 

UTC + 1 ora [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 104 vizitatori


Nu poti crea un noi topice in acest forum
Nu poti raspunde topicelor de pe aceast forum
Nu poti modifica mesajele tale din acest forum
Nu poti sterge mesajele tale din acest forum
Nu poti aduce atasamente pe acest forum

Cauta dupa:
Sari la:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Varianta in limba romana © 2007 roadiro Grup