FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA

Forumul permite utilizatorilor să-şi expună ideile, opiniile şi documentele într-un mod organizat. Scopul forumului este să faciliteze comunicarea.
Aprilie 28th, 2024, 1:18 am


Cine este conectat

Cine este conectat Avem 16 utilizatori conectati recent :: 0 inregistrati, 0 ascunsi si 16 vizitatori (Aceste date se bazeaza pe utilizatorii activi in ultimele 240 minute)
Cei mai multi utilizatori conectati au fost 5383 in data Ianuarie 17th, 2023, 8:05 pm

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 16 vizitatori

UTC + 1 ora [ DST ]




Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 
Autor Mesaj
 Titlul mesajului: Managementul cazurilor de violenta scolara
MesajScris: Octobrie 23rd, 2023, 11:31 am 
Neconectati
Membru

Inscris: Iunie 23rd, 2015, 10:21 am
Mesaje: 1696
Localitate: Deva
În atenția doamnelor/domnilor directori

Prezentăm Procedura emisă de ME-Managementul cazurilor de violență, cu rugămintea de a fi diseminată la angajați

Faptele de violență verbală, fizică, psihologică - bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ, sunt gestionate la nivelul unităților de învățământ preuniversitar conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar (aprobată prin ordinul de ministru nr. 6.235/2023).

Procedura reglementează modalitățile de lucru, regulile aplicabile și responsabilitățile persoanelor implicate în managementul interinstituțional şi multidisciplinar al:

-cazurilor de violență ușoară între antepreșcolari/preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de violență gravă între preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ, în mediul școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de violență asupra personalului unității de învățământ, săvârșite de elevi, în mediul școlar || descarcă schema de management
-suspiciunilor de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar || descarcă schema de management
-cazurilor de suspiciune de consum de substanțe psihoactive în rândul elevilor || descarcă schema de management
-cazurilor de suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase sau suspiciunea săvârșirii, de către elevi, a unei infracțiuni în mediul școlar || descarcă schema de management

Cazurile de violență pot fi raportate:

-de elevi, părinți sau cadre didactice;
-verbal sau în scris;
-oricărui membru al personalului școlii;
-confidențial, prin mesaje la cutia cu sesizări/alte mijloace puse la dispoziție de școală.

Personalul școlii protejează elevii și părinții care raportează fapte de violență împotriva oricărei forme de discriminare sau răzbunare din partea celorlalți.

Prevederi principale:

-dacă e martorul unei fapte de violență, personalul școlii are obligația să elimine riscurile, să apeleze numărul unic de urgenţă 112 și să le redea elevilor sentimentul de siguranță fizică și emoțională;
-în cazul faptelor de violență care constituie infracțiuni, directorul este obligat să sesizeze poliția;
-în cazul faptelor de violență gravă asupra minorilor (săvârșite de preșcolari/elevi/ personalul școlii) directorul școlii este obligat să sesizeze 119 (DGASP);
-personalul școlii este obligat să comunice cu părinții/reprezentanții legali despre situația de violență/corelată în absența antepreșcolarului/preșcolarului/elevului, în prezența consilierului și/sau mediatorului școlar, într-un spațiu care asigură confidențialitatea celor implicați;
-personalul școlii realizează/contribuie la analiza cazului de violență, după caz, în colaborare cu instituțiile abilitate - pentru prevenirea revictimizării, intervievarea repetată a victimei/victimelor este interzisă;
-personalul școlii stabilește și aplică măsuri de sprijin pentru victime și autori, respectiv sancțiuni pentru autori;
-personalul UIP este obligat să păstreze confidențialitatea cu privire la identitatea persoanelor implicate în situația de violență - autori și victime – respectiv a celor implicați în situațiile corelate, față de toți membrii comunității școlare, cu excepția persoanelor care au responsabilități sau constituie persoane-resursă în managementul cazului;
-în paralel cu managementul cazului, personalul școlii completează Fișa de management a cazurilor de violență și o transmite spre înregistrare Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței;
-în paralel cu managementul cazului, dacă e necesar, Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței revizuiește Planul școlii de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar și aplică măsuri de prevenire a fenomenului.

Măsuri de sprijin recomandate:

-consiliere de grup şi/sau individuală;
-organizarea şi recomandarea participării la întâlnirile unui grup tematic de suport;
-organizarea şi recomandarea participării copiilor implicaţi în situaţii de violenţă la activităţi de dezvoltare a abilităţilor socio-emoționale şi a strategiilor de autoreglare emoţională în momente de stres;
-referirea/recomandarea pentru intervenţie psihologică şi psihoterapeutică;
-identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care să asiste copilul victimă sau autor pe parcursul unei perioade de timp - servicii de tip shadow;
-activităţi de combatere a discursului instigator la ură, a discriminării, a marginalizării, a normelor sociale care favorizează violenţa;
-activităţi de mediere a conflictelor, prin abordări restaurative - excepţie victimele violenţei de gen;
-transferul la o altă clasă/formaţiune de studiu, în cazul elevilor victime ale unor situaţii de violenţă, la solicitarea părinţilor/reprezentanţilor legali.

Conform Legii nr. 198/2023, sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcţie de gravitatea faptelor, sunt:

-observaţie individuală;
-mustrare scrisă;
-retragerea temporară sau pe durata întregului an şcolar a burselor de care beneficiază elevul;
-mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ;
-suspendarea elevului pe o durată limitată de timp;
-preavizul de exmatriculare;
-exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ;
-exmatricularea cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în altă unitate de învăţământ;
-exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învăţământul postliceal.

Rolul Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității (CPEV):

-coordonează elaborarea, revizuirea şi aplicarea Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;
-analizează factorii școlari care au condus la săvârșirea faptelor de violență și dacă e necesar revizuiește Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al unității de învățământ preuniversitar;
-înregistrează cazurile de violență săvârșite în mediul școlar;
-realizează un raport privind incidența, respectiv prevenirea violenței, pe care îl comunică Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii (CEAC), în vederea includerii acestuia în raportul general privind starea şi calitatea învăţământului în anul şcolar respectiv.

Colaborarea cu Poliția

Poliția este sesizată prin 112 sau prin dispeceratul subunităților de poliție, astfel că cel mai apropiat polițist se va prezenta la școală în cel scurt timp posibil.

Măsuri/activități specifice poliției:

-controlul corporal;
-controlul bagajelor;
-conservarea probelor;
-aplicarea de sancțiuni contravenționale;
-audierea autorilor, victimelor și martorilor;
-conducerea persoanelor implicate la sediul subunității de poliție.

În urma evenimentului structura pentru siguranța școlară va realiza, după caz, o analiză a acestuia.

Reținerea şi arestarea preventivă pot fi luate faţă de minor numai în mod excepţional, numai dacă efectele pe care privarea de libertate le-ar avea asupra personalităţii şi dezvoltării acestuia nu sunt disproporţionate faţă de scopul urmărit prin luarea măsurii.

Colaborarea cu Serviciile publice de asistență socială

Serviciile publice de asistență socială sunt sesizate prin 119;

Dacă situația sesizată la 119 este încadrată ca urgență (abuz sexual, munci intolerabile și trafic de minori, copilul refuză să meargă acasă), DGASPC trimite echipa mobilă (asistent social/psiholog de la DGASPC) la unitatea de învățământ pentru evaluarea inițială și gestionarea situației la fața locului, în maxim o oră.

În situațiile care nu reprezintă o urgență, reprezentanții SPAS, la solicitarea DGASPC, realizează evaluarea inițială a situației în maximum 72 de ore de la înregistrarea cazurilor la DGASPC.

După înregistrarea cazului la DGASPC în urma sesizării la 119, directorul DGASPC desemnează un manager de caz, care va constitui o echipă multidisciplinară și interinstituțională, potrivit prevederilor HG 49/2011 (asistent social, psiholog, medic, polițist, jurist, cadru didactic).

Echipa multidisciplinară și interinstituțională, sub coordonarea managerului de caz:

-evaluează cazul;
-elaborează, aplică și monitorizează Planul de reabilitare și reintegrare socială

DGASPC și furnizorii privați pot oferi servicii specializate pentru copii și familia/ familiile acestora în cadrul centrelor de consiliere pentru copiii abuzați, neglijați, exploatați, centrelor de consiliere pentru copiii victime ale traficului, centrelor de prevenire a abuzului, neglijării, exploatării copilului, iar în lipsa acestora - centrelor de consiliere pentru părinți și copii, centrelor de zi.

Continuarea, aici: https://edu.ro/management_cazuri_violenta
Recomandăm ca Schemele de management să fie afișate la avizier/site
_________________

Siguranta în mediul scolar

1. Siguranţa în mediul şcolar în LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar

Siguranţa în mediul şcolar a reprezentat un obiectiv prioritar al Guvernului României, aplicarea măsurilor structurilor cu responsabilităţi în domeniu fiind integrate în mecanisme de cooperare interinstituţională pentru crearea cadrului necesar aplicării unitare, la nivel național, a activităţilor subsumate obiectivului de consolidare a climatului de siguranţă şcolară.
Crearea unui mediu şcolar sigur, îmbunătăţeşte calitatea relaţiilor şi a comunicării între toate persoanele angrenate în actul educațional, contribuind, în mod esențial, la calitatea acestuia. Gradul de siguranţă nu se rezumă la incidenţa unor fapte comise cu violenţă, ci vizează impactul mai multor factori, cu determinări psihologice, sociale, culturale şi economice.
Şcoala nu este o entitate izolată, ci este o parte integrantă a comunităţii, asociată dinamicii sociale, iar problemele cu care se confruntă ca instituţie şi mediu de formare a tinerilor privesc întreaga societate.

În Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023 a fost publicată LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar. Așadar, Legea educației naționale nr. 1/2011 a fost înlocuită din luna septembrie cu două noi acte normative și care fac parte din pachetul de legi ale educației „România Educată” (Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învățământului preuniversitar, și Legea nr. 199 din 4 iulie 2023 a învățământului superior).

Cu privire la siguranţa în mediul şcolar, LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar prevede:

,, Articolul 65
(1) În vederea creşterii nivelului de siguranţă în şcoli se aprobă, prin hotărâre a Guvernului, la iniţiativa Ministerului Educaţiei, într-un termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Planul naţional de combatere a violenţei şcolare, denumit în continuare PNCVS.
(2) PNCVS vizează prevenirea şi reducerea activităţilor şi comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violenţă verbală, fizică, psihologică - bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi ca orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ.
(3) În conformitate cu PNCVS, cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, pe baza unei evaluări a climatului şcolar, în colaborare cu reprezentanţii elevilor, reprezentanţii părinţilor şi cu instituţiile locale abilitate, precum serviciul siguranţă şcolară, serviciul public de asistenţă socială, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, unităţile de învăţământ adoptă planuri de prevenire şi reducere a violenţei în şcoli.
(4) Regulamentul de ordine interioară a unităţii de învăţământ trebuie să prevadă:
a)procedura de acces al persoanelor din afara unităţii de învăţământ;
b)procedura de sesizare a suspiciunilor şi faptelor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ;
c)metoda de sesizare confidenţială a suspiciunilor şi cazurilor de violenţă la nivelul unităţii de învăţământ.
(5) La nivelul unităţii de învăţământ, elevii şi părinţii/ reprezentanţii legali pot raporta suspiciunile şi cazurile de violenţă oricărui membru al personalului şcolii.
(6) Personalul şcolii, preşcolarul, elevul, părintele/ reprezentantul legal care are suspiciuni privind o situaţie de violenţă asupra beneficiarilor primari sau personalului şcolii este obligat să acţioneze în acord cu Procedura de management a cazurilor de violenţă, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.
(7) Conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze cazurile de violenţă asupra copilului la numărul naţional 119 şi să colaboreze cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului pentru managementul acestora, în interesul superior al copilului.
(8) Dacă există suspiciunea comiterii unei infracţiuni, conducerea unităţilor de învăţământ are obligaţia să sesizeze poliţia şi să colaboreze cu organele de anchetă.
(9) Unităţile de învăţământ sunt obligate să stabilească şi să pună în aplicare măsuri de sprijin pentru victimă/victime, respectiv măsuri de sprijin şi sancţiuni pentru autor/autori adecvate la gravitatea cazului de violenţă, la cauzele/efectele posibile ale situaţiei de violenţă şi la nevoile educaţionale/profesionale, relaţionale, sociale, psihologice şi fizice ale celor implicaţi, la nivelul unităţii de învăţământ.
(10) Personalul şcolii care a fost victima unei situaţii de violenţă din partea elevilor beneficiază de servicii de consiliere în vederea prevenirii stresului posttraumatic, respectiv, la cerere, de concediu medical, servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, reîncadrarea la o altă clasă şi asistenţă în desfăşurarea activităţii profesionale, pe perioadă determinată.
(11) Elevii care au fost victima unei situaţii de violenţă beneficiază de servicii decontate de intervenţie psihologică şi psihoterapeutică, în baza unei recomandări de la consilierul şcolar”.

2. Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară

Pentru identificarea şi implementarea celor mai bune soluţii, necesare asigurării unui climat optim pentru elevi şi cadrele didactice în unităţile de învăţământ preuniversitar, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a fost întocmit Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară (înregistrat la M.A.I. cu nr. 126935/05.09.2023, M.E. cu nr. 11851/05.09.2023, M.S. cu nr. AR 16170/05.09.2023, M.M.S.S cu nr. 762/05.09.2023, M.F.T.E.S. cu nr. 632/05.09.2023, M.C. cu nr. 5750/05.09.2023, M.D.L.P.A. cu nr. 140415/05.09.2023 şi D.P.R.P. cu nr. DRP/8757/05.09.2023)- aici Planul-National-Cadru-de-Actiune-privind-siguranta-scolara.pdf (gov.ro).

Odată cu intrarea în vigoare a Planului, documentul programatic Planul Naţional Comun de Acţiune pentru creşterea gradului de siguranţă a elevilor şi a personalului didactic şi prevenirea delincvenţei juvenile în incinta şi în zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat de către miniştrii Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Educaţiei şi Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (înregistrat la M.A.I. cu nr. 111.613/03.08.2022, la M.E. cu nr. 13560/29.08.2022 şi M.D.L.P.A. cu nr. 100239/30.08.2022) își încetează aplicabilitatea.

Toate acestea, coroborate cu adoptarea Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 în care sunt prevăzute o serie de modificări ale cadrului normativ cu incidenţă în domeniul siguranţei şcolare, cu accent pe colaborarea interinstituţională şi realizarea unui sistem cadru de abordare, impun actualizarea mecanismului de cooperare interinstituţională pentru siguranţa în unităţile de învăţământ preuniversitar.

3. Procedura privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ

3.1 ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023

În Monitorul Oficial nr. 856 din 22 septembrie 2023 a fost publicat ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar.

Ordinul a intrat în vigoare la data de 22 septembrie 2023 și a fost modificat și completat ulterior prin ORDINUL nr. 6.467 din 3 octombrie 2023.

Procedura din 6 septembrie 2023 privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar reglementează modalităţile de lucru, regulile aplicabile şi responsabilităţile persoanelor implicate în managementul interinstituţional şi multidisciplinar al:

a)cazurilor de violenţă între antepreşcolari/preşcolari/elevi, săvârşite în mediul şcolar (cazuri uşoare şi grave);
b)cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/ elevilor, săvârşite de membri ai personalului unităţii de învăţământ, în mediul şcolar;
c)cazurilor de violenţă asupra personalului unităţii de învăţământ, săvârşite de elevi, în mediul şcolar;
d)situaţiilor corelate: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracţiuni - furt, tâlhărie; suspiciune de consum de substanţe psihoactive;
e)cazurilor de suspiciune de violenţă comisă asupra copilului în afara mediului şcolar.

Pentru a fi considerate fapte săvârşite în mediul şcolar, acestea trebuie să se comită în perimetrul unităţii de învăţământ preuniversitar, în cadrul activităţilor şcolare/extraşcolare organizate de cadre didactice în afara perimetrului unităţii de învăţământ sau în cadrul activităţilor şcolare/extraşcolare desfăşurate în mediul online.

3.2 Definiţii şi abrevieri ale termenilor utilizaţi în procedură

În sensul prezentei proceduri, următorii termeni sunt definiţi astfel:
– violenţa asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor este o formă de violenţă asupra copilului şi reprezintă un concept integrator pentru diversele forme de abuz fizic, verbal, emoţional, sexual, neglijare, exploatare sexuală, trafic, violenţă prin internet, violenţă de gen, hărţuire sexuală etc.
Această formă de violenţă include violenţa între egali, respectiv între antepreşcolari/preşcolari/elevi.
De asemenea, violenţa asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor cuprinde forme de rele tratamente comise de către adulţi aflaţi în poziţie de răspundere, putere ori în relaţie de încredere cu copilul, care produc vătămare asupra sănătăţii acestuia şi îi pun în pericol dezvoltarea, demnitatea şi moralitatea;
– sesizarea cazurilor de violenţă este procesul prin care o situaţie de acest gen, manifestată asupra unui copil sau a unui cadru didactic, este adusă la cunoştinţa autorităţilor competente de către personalul UIP/elevi/părinţi, pentru a se lua măsuri adecvate în interesul victimei, al martorului şi al autorului actului de violenţă, urmând ca acestea să asigure sau să faciliteze accesul la servicii specializate, în vederea reabilitării stării de sănătate fizică şi psihică;
– managementul de caz reprezintă o metodă de coordonare a tuturor activităţilor de intervenţie, asistenţă socială, sprijin şi protecţie, desfăşurate în interesul superior al copilului şi respectând nevoile şi siguranţa victimei, de către profesionişti din diferite servicii sau instituţii publice şi private.
Acesta este o metodă care implică parcurgerea de către o echipă multidisciplinară şi interinstituţională a unor etape de lucru interdependente, precum identificarea, sesizarea, investigarea situaţiei de violenţă/corelate, planificarea măsurilor de sprijin şi a sancţiunilor, planificarea măsurilor de prevenire secundară, furnizarea serviciilor specializate, monitorizarea şi reevaluarea periodică a progreselor înregistrate, a măsurilor şi a sancţiunilor, precum şi etapa de închidere a cazului;
– echipa multidisciplinară şi interinstituţională, care intervine în situaţiile care fac obiectul acestei proceduri, este constituită din profesioniştii menţionaţi în componenţa minimă prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea şi intervenţia în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de violenţă asupra copilului şi de violenţă în familie şi a Metodologiei de intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională privind copiii exploataţi şi aflaţi în situaţii de risc de exploatare prin muncă, copiii victime ale traficului de persoane, precum şi copiii români migranţi victime ale altor forme de violenţă pe teritoriul altor state (asistent social, psiholog, medic, poliţist, jurist), la care se adaugă, obligatoriu, unul din membrii personalului din unitatea de învăţământ: directorul, educatoarea/profesorul pentru învăţământ primar/dirigintele, consilierul şcolar sau mediatorul şcolar, dacă este cazul;
– intervenţia multidisciplinară în situaţiile de violenţă şi situaţii corelate se realizează interinstituţional şi în reţea, prin acţiuni de cooperare între instituţiile implicate, precum unităţile de învăţământ preuniversitar (UIP), serviciile publice de asistenţă socială (SPAS)/direcţiile de asistenţă socială (DAS), direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului (DGASPC), structurile de poliţie competente, centrele de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog (CPECA), centrele regionale ale Agenţiei Naţionale împotriva Traficului de Persoane (CR ANITP), organizaţii neguvernamentale cu expertiză relevantă în acest domeniu etc.;
– sancţiunile din mediul şcolar pentru autorul/autorii actelor de violenţă, adulţi sau copii, sunt cele prevăzute în legislaţia naţională din domeniul învăţământului preuniversitar. În cazul contravenţiilor şi/sau al infracţiunilor, sancţiunile sunt prevăzute de lege;
– plan de reabilitare şi/sau reintegrare socială este un document întocmit de managerul de caz de la DGASPC pentru copiii victime ale violenţei, precum şi pentru copiii autori ai actelor de violenţă. Acesta este întocmit în colaborare cu echipa multidisciplinară, alţi profesionişti colaboratori şi cu participarea nemijlocită a familiei/reprezentantului legal şi, după caz, a copilului.
Personalul UIP implicat în implementarea planului dezvoltă propriul program de intervenţie, specific domeniului său de activitate, şi raportează periodic managerului de caz progresele şi dificultăţile întâmpinate în implementarea acestuia.
Raportarea este în scris, iar periodicitatea va fi stabilită de comun acord cu managerul de caz. În situaţii urgente, se comunică imediat cu managerul de caz;
– bullyingul este o formă de violenţă psihologică şi reprezintă acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au caracter repetitiv, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau a unui grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale şi care se desfăşoară în instituţiile de învăţământ preuniversitar şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.
Sunt excluse termenului de violenţă psihologică - bullying: relaţiile violente dintre adulţi şi copii şi relaţiile violente între adulţi, în cadrul unităţii de învăţământ;
– cyberbullyingul este o formă de bullying manifestat asupra unui copil/adult, prin mijlocirea tehnologiei digitale în mediul online, prin diverse reţele de socializare, prin intermediul platformelor de telefonie mobilă pentru schimburi de mesaje sau prin platformele de jocuri interactive şi de reţea desfăşurate online. Spre deosebire de caracterul repetitiv al violenţei psihologice - bullying manifestate în mediul offline de către un copil în relaţie cu unul sau mai mulţi copii, cyberbullyingul are un caracter permanent şi are scopul de a speria, înfuria sau umili pe cei vizaţi, făcând ca impactul negativ asupra victimei să fie foarte mare.

3.3 Exemple de cyberbullying pot fi:
• transmiterea de mesaje răutăcioase sau ameninţătoare, răspândirea de zvonuri, minciuni, mesaje sau fotografii cu scopul discreditării sau dezvăluirii de secrete, transmiterea de mesaje negative pe dispozitivul electronic al altei persoane, atât SMS-uri, cât şi mesaje trimise prin intermediul unor aplicaţii online, de cele mai multe ori sub identitate falsă sau ascunsă;
• crearea de spaţii virtuale (website, blog, cont pe reţelele de socializare) cu conţinuturi în care altcineva este ridiculizat (filme, desene, fotografii, texte);
• accesarea şi utilizarea neautorizată a contului de e-mail/a contului de pe platformele de socializare al altei persoane, folosirea identităţii acesteia pentru a trimite mesaje sau materiale de ameninţare menite să producă suferinţă;
• excluderea deliberată a altei persoane din liste de mailing sau grupuri de comunicare online; folosirea parolei altei persoane pentru a-i modifica profilul pe reţele de socializare sau pentru a posta în numele acesteia conţinuturi şi mesaje jignitoare la adresa altora;
• hărţuire online;
• mesaje online instigatoare la ură pe bază de gen;
• urmărire online;
• ameninţări online;
• publicarea nonconsensuală de informaţii şi conţinut grafic intim;
• transmitere neconsensuală de materiale cu conţinut sexual.

4. Managementul cazurilor de violență în cadrul Ministerului Educației

Ministerul Educației publică la adresa http://www.edu.ro/management_cazuri_violenta o procedură detaliată privind Managementul cazurilor de violență, cu explicații și fișe de management de caz.

Sursa:

-LEGEA nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar, actualizată;
-ORDINUL nr. 6.235 din 6 septembrie 2023 -https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/274669
-Planul Naţional Cadru de Acţiune pentru siguranţa şcolară- https://www.mai.gov.ro-- https://www.mai.gov.ro/wp-content/uploa ... colara.pdf

------------------
Pe aceeasi temă: Agresiunea sexuală asupra minorilor, aici http://forum.isj.hd.edu.ro/viewtopic.php?f=15&t=29453&sid=8bdb2e7e6e6616e95396f18cdeb12086
-----------------
Toate formele de violență, inclusiv bullyingul și cyberbullyingul, au efecte negative asupra fiecăruia dintre copiii implicați, fie că sunt autori, victime sau martori.

Elevii care sunt victime ale violenței în mediul școlar au nevoie de sprijin pentru a-și gestiona emoțiile. Este necesară intervenția imediată a adulților, pentru a se asigura un climat sigur pentru toți elevii.

Dacă sunteți profesor, iată ce puteți face pentru a sprijini elevii care sunt victime ale violenței:
- interveniți prompt când observați semne de violență și/sau sunteți solicitați de elevi;
- fiți empatici atunci când comunicați cu copiii/tinerii (victimele pot avea uneori convingerea că sunt prea slabe, că merită ceea ce li se întâmplă sau că nu au nicio putere pentru a gestiona situațiile dificile);
- sprijiniți copiii/tinerii să-și consolideze stima de sine, aprecierea pentru colegi și să-și dezvolte empatia;
- ajutați copiii/tinerii să învețe să aibă reacții sănătoase în situațiile de violență în școală, spre exemplu, încurajați comportamentele de solicitare a ajutorului în situațiile pe care nu le pot gestiona singuri;
- încurajați copiii/tinerii să intervină pentru a aplana conflictele și să raporteze situațiile de violență;
- implicați toți elevii să sprijine și să lucreze în vederea creării unui climat nonviolent, prietenos, sigur și favorabil incluziunii la nivelul școlii/clasei;
- încurajați implicarea victimei, atunci când este posibil, în activități cu ceilalți elevi, inclusiv cu elevii care au manifestat comportamente violente, pentru a dezvolta cooperarea și cunoașterea reciprocă;
- solicitați sprijinul profesorului consilier școlar și recomandați colaborarea tuturor actorilor implicați (elevi, părinți, profesori).

Fiți cu ochii pe noi, pentru că vom reveni și cu alte informații/recomandări: Ce efecte poate avea violența asupra autorilor, victimelor și martorilor? Cum comunicăm părinților informații privind implicarea copiilor lor într-o faptă de violență? Cum sprijinim formarea unor relații bazate pe respect între elevi?

Alte informații utile: http://isjhd.edu.ro/index.php/etic/12-p ... ndem-curaj (Programul de prevenire a violenţei şi infracţiunilor în mediul şcolar ,,ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ”)

#antiviolență #ÎmpreunăPrindemCuraj, aici Pagina oficială a Ministerului Educației!
-https://www.facebook.com/www.edu.ro
-http://www.edu.gov.ro
-t.me/MEdu_RO- telegram
-http://www.edu.ro


Fisiere atasate:
PTCA 2023-2024.pdf [1.27 MB]
Descarcat de 58 ori
Lista autoevaluare procedura violenta 2023.doc [91.5 KB]
Descarcat de 74 ori
Managementul cazurilor de violenta_compressed.pdf [2.8 MB]
Descarcat de 122 ori
Analiza abuz Salvati copiii.pdf [3.58 MB]
Descarcat de 92 ori
Procedură violență_ședința cu directorii_final[2023].pdf [394.12 KB]
Descarcat de 132 ori
Violența școlară.pdf [85.6 KB]
Descarcat de 244 ori

_________________
Cu stimă,

Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro;
Tel.: 0733996837
Sus
 Profil Trimite mesaj privat E-mail  
 
Afisati mesajele precedente incepand cu:  Sortate dupa  
Deschide un nou topic Raspunde acestui mesaj  [ 1 mesaj ] 

UTC + 1 ora [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatori pe aceasta sectiune: Nu sunt utilizatori inregistrati si 16 vizitatori


Nu poti crea un noi topice in acest forum
Nu poti raspunde topicelor de pe aceast forum
Nu poti modifica mesajele tale din acest forum
Nu poti sterge mesajele tale din acest forum
Nu poti aduce atasamente pe acest forum

Cauta dupa:
Sari la:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Varianta in limba romana © 2007 roadiro Grup