Pagina 1 din 1

Procedura privind activitatea de consultanţă juridică

Scris: Septembrie 20, 2022, 12:41 pm
de Consilier juridic
REGULAMENT PRIVIND ACTIVITATEA CONSILIERULUI JURIDIC din Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara
Anexa nr.2 la Procedura privind activitatea de consultanţă juridică a consilierului juridic

Art.1. Consilierul juridic din Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara asigură apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale Inspectoratului Şcolar Judeţean Hunedoara, în conformitate cu Constituţia şi legile țării.

Art.2. (1) Consilierul juridic este angajat al inspectoratului școlar pe bază de contract individual de muncă. Contractul individual de muncă al consilierului juridic se completează cu prevederile regulamentelor interne, cu contractul colectiv de muncă, precum şi cu prevederile legale în vigoare specifice profesiei.
(2) Persoana care ocupă funcţia de consilier juridic la Inspectoratul școlar trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare, ale Statutului profesiei de consilier juridic din 6 martie 2004, cu modificările și completările ulterioare și ale Codului deontologic al consilierului juridic.
(3) Apartenenţa consilierului juridic pe baza unui contract de muncă la Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara nu aduce atingere îndatoririlor sale profesionale, oportunităţii de a alege metodele de lucru sau posibilităţii de luare a unor decizii în plan profesional.

Art.3. (1) In exercitarea atribuţiilor sale, consilierul juridic se supune numai Constituţiei României, legilor în vigoare, codului de deontologie profesională şi statutului profesiei de consilier juridic. Consilierul juridic este independent profesional şi nu poate fi supus niciunei presiuni sau îngrădiri de orice tip, fiind protejat de lege împotriva acestora. Prin independenţă profesională se înţelege libertatea de acţiune şi de opinie care este limitată doar prin dispoziţii legale sau regulamente aplicabile profesiei de consilier juridic.
(2) Activitatea procesuală desfăşurată de consilierul juridic este o activitate de mijloace şi nu de rezultat.
(3) Opinia sau avizul de legalitate ale consilierului juridic sunt consultative şi nu obligatorii în actele instituţiei.
(4) Consilierul juridic poate refuza sarcinile care contravin legii sau codului deontologic al profesiei.
(5) Consilierul juridic răspunde pentru încălcarea obligaţiilor profesionale, potrivit legii.

Art.4. (1) Consilierul juridic va aviza şi va contrasemna acte cu caracter juridic, semnătura sa fiind aplicată numai pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv. Consilierul juridic nu se pronunţa asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta.
(2) Avizul solicitat este prealabil şi consultativ.
(3) Avizul juridic se formulează în scris, iar cel nefavorabil sau cu observaţii se motivează.
(4) Termenul de acordare a avizului juridic este de maxim cinci zile lucrătoare de la solicitare, durata urmând a fi majorată în funcţie de complexitatea problematicii analizate.
(5) Consilierul juridic este obligat să semneze actele emise şi să aplice ştampila specifică.

Art.5. (1) În scopul asigurării secretului profesional, actele şi lucrările cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic sau la locul de exercitare a profesiei sunt inviolabile.
(2) Inspectoratul Şcolar Judeţean Hunedoara are obligaţia de a asigura consilierului juridic spaţii corespunzătoare atât pentru buna desfăşurare a activităţilor profesionale, cât mai ales pentru asigurarea confidenţialităţii şi a secretului profesional.

Art.6. Activitatea profesională a consilierului juridic cuprinde următoarele activităţi :
a) reprezintă drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
b) reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
c) asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
d) asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
e) rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
f) participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
g) acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
h) obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
i) întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
j) informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.

Art.7. (1) Consilierul juridic reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel.
(2) Cererile de chemare în judecată, cele pentru exercitarea căilor de atac, recunoaşterile privitoare la drepturile în judecată, renunţările, iniţierea sau acceptarea procedurilor de mediere ori de arbitraj, întâmpinările și răspunsurile la întâmpinări se depun sub semnătura conducătorului persoanei juridice reprezentate.
(3) Consilierul juridic solicită în scris, sub semnătura conducătorului persoanei juridice reprezentate, inspectorilor școlari sau directorilor unităților de învățământ informaţii, puncte de vedere, înscrisuri, precum şi orice alte mijloace de probă deţinute de inspectoratul școlar sau unităţile școlare, cu obligaţia depunerii la dispoziţie până la termenul indicat.

Art.8. Consilierul juridic oferă consultanţă pentru unităţile de învăţământ, la cererea directorului, adresată inspectoratului şcolar.

Art.9. (1) În vederea desfăşurării activităţii în cele mai bune condiţii consilierul juridic va avea la dispoziţie următoarele registre:
a) Registrul de evidenţă a ieşirilor şi intrărilor de corespondenţă juridică numerotate şi datate;
b) Registrul de evidenţă privind orice situaţie litigioasă cu care a fost sesizat;
c) Registrul de evidenţă privind avizele scrise;
d) Registrul de evidenţă a consultaţiilor (punctelor de vedere);
e) Registrul de înregistrare a actelor juridice atestate de consilierul juridic cu privire la identitatea părţilor, a conţinutului şi a datei actelor.
(2) La sfârşitul fiecărui registru se va trece numărul de file pe care le conţine, ştampila consilierului juridic, a unităţii în care îşi desfăşoară activitatea.
(3) Registrele se află în evidenţa angajatorului, numerotate şi datate. Informaţiile aflate în registrele arhivate pot fi puse la dispoziţia persoanelor interesate numai în baza acordului scris din partea formei de organizare în cadrul căreia a activat consilierul juridic.

Art.10. (1) Fiecare registru conţine rubrici distincte, în funcţie de actele înregistrate, conform anexelor, parte integrantă la prezentul document.
(2) Prin intermediul acestor registre este prezentată doar o parte din activitatea profesională a consilierului juridic, astfel:
a) Registrul de evidenţă a ieşirilor şi intrărilor de corespondenţă juridică numerotate şi datate: corespondenţă realizată și transmisă/primită prin intermediul poştei, e-mail, fax;
b) Registrul de evidenţă privind orice situaţie litigioasă cu care a fost sesizat: cauzele în care entitatea pe care o reprezintă are calitate procesuală;
c) Registrul de evidenţă privind avizele scrise: actele cu caracter juridic ce necesită avizarea şi contrasemnarea consilierului juridic, actele cu caracter juridic şi administrativ primite spre avizare în urma verificării legalităţii, documentele cu caracter juridic emanate de la persoana juridică angajatoare semnate la solicitarea conducerii, în cadrul reprezentării;
d) Registrul de evidenţă a consultaţiilor (punctelor de vedere): actele cu caracter juridic ce necesită emiterea unui punct de vedere;
e) Registrul de înregistrare a actelor juridice atestate de consilierul juridic cu privire la identitatea părţilor, a conţinutului şi a datei actelor: redactarea de acte juridice, atestarea identităţii părţilor, a consimţământului, a conţinutului şi a datei actelor încheiate care privesc persoana juridică în favoarea căreia consilierul juridic exercită profesia.

Art.11. Situaţia registrelor în cazuri de transfer, suspendare sau încetare a exercitării profesiei de consilier juridic este următoarea:
a) transfer - consilierul juridic va preda angajatorului de la care se transferă registrele pe care le deţine, în vederea arhivării acestora;
b) încetare - consilierul juridic anunţă colegiul/asociatia profesionala despre încetarea exercitării profesiei şi depune registrele în vederea arhivării acestora;
c) suspendarea voluntară - consilierul juridic anunţă colegiul/asociatia despre motivele suspendării voluntare, dar rămâne în continuare în posesia registrelor pe care le deţine până la încetarea sau renunţarea la exercitarea profesiei de consilier juridic;
d) suspendarea în condiţiile art. 31, alin. 1 din Statutul profesiei - predarea registrelor angajatorului până la soluţionarea cauzelor care au determinat suspendarea.

Art.12. (1) În scopul asigurării secretului profesional toate actele şi lucrările cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic, la domiciliul sau la locul în care îşi exercită profesia şi care servesc la realizarea activităţii, sunt inviolabile.
(2) În activitatea profesională consilierul juridic se bucură de protecţia legii, în condiţiile prevăzute de legea pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat.
(3) Percheziţionarea consilierului juridic, a domiciliului ori a locului său de muncă ori ridicarea de înscrisuri sau bunuri de la acesta, nu poate fi făcută decât de procuror în baza unui mandat emis de judecător.
(4) Registrele de activitate au caracter de confidenţialitate.

Art.13. Prevederile Regulamentului vor fi coroborate permanent cu reglementările Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic cu modificările si completările ulterioare, Statutul profesiei de consilier juridic cu modificările si completările ulterioare, Codul deontologic al profesiei de consilier juridic.