Noi obligații privind Regulamentul intern

Moderator: Consilier juridic

Consilier juridic
Membru
Mesaje: 1940
Membru din: Iunie 23, 2015, 10:21 am
Localitate: Deva
Contact:

Noi obligații privind Regulamentul intern

Mesaj de Consilier juridic »

Regulamentul intern este actul prin care puteti spune clar ce vreti de la angajatii dvs., avand si garantia ca acestia vor respecta dorintele dvs. (ii obliga art. 39, alin. (2), lit. c) din Codul muncii, republicat).

Este poate, singurul act prin care va puteti rezolva niste probleme mai sensibile in relatia cu angajatii – un lucru foarte bun daca ne gandim ca legislatia muncii, in general, nu prea va ofera dvs. niciun avantaj.

Prin Regulamentul intern stabiliti:
-drepturile si obligatiile dvs. si ale salariatilor
-criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor
-procedurile de solutionare a cererilor si reclamatiilor salariatilor
-regulile privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii, etc.

Sunteti obligati sa introduceti noi prevederi legate de discriminare, programul individualizat de munca, munca suplimentara, hartuirea morala, protectia datelor cu caracter personal etc.!

De asemenea, aveti obligatia sa stabiliti in regulamentul intern sanctiuni disciplinare pentru angajatii care incalca demnitatea personala a altor angajati prin crearea de medii degradante, de intimidare, de ostilitate, de umilire sau ofensatoare, prin actiuni de discriminare – inclusiv hartuire psihologica – sub sanctiunea unei amenzi cuprinse intre 3.000 lei si 10.000 lei (art. 8 din Legea nr. 202/2002).

Cu alte cuvinte, daca nu ati completat regulamentul intern cu respectivele sanctiuni si daca nu puteti prezenta inspectorilor ITM procedura interna in cauza, sunteti pasibil de o amenda dura!

Ce mentiuni trebuie sa contina Regulamentul intern?

1. Protectia datelor personale ale salariatilor
Este vorba despre informatii pe care salariatii vi le furnizeaza voluntar in scopul de a beneficia de anumite facilitati oferite de lege. De exemplu: informatii privind starea de graviditate, motivul pentru care refuza detasarea, apartenenta religioasa, daca au sau nu copii in intretinere, evenimente familiale deosebite, diverse situatii personale.

2. Politicile de prelucrare a datelor aplicabile la nivelul firmei
Intra aici: termene de pastrare a datelor; procedura de stergere/revizuire a datelor personale, selectia datelor personale efectiv necesare angajatorului; perioada de stocare a datelor; scopurile urmarite prin operatiunile de prelucrare a datelor; persoanele care prelucreaza aceste date; fluxurile de date, indicand originea si destinatia datelor etc.

3. Determinarea gradului de monitorizare a activitatii salariatilor
Se impun precizari clare legate de modul cum firma supravegheaza activitatea online, video si telefonica a fiecarui salariat sau departament.

4. Garantii privind protectia vietii private si a secretului corespondentei
De exemplu: anonimizarea unui astfel de transcript, mentinerea secretului privind identitatea destinatarilor, limitarea doar la elementele de continut care sa vizeze direct interesele firmei etc.

5. Regimul juridic al comunicarilor private ale salariatului
Precizati noile abateri disciplinare in aceasta sfera: comunicari online in scopuri private, sau dincolo de o anumita durata, sau intr-un anumit interval al programului de lucru etc.

6. Aspecte de prevenire a sanctiunilor privind munca nedeclarata
Conditiile organizarii probei practice la angajare, conditiile de acces in firma a vizitatorilor, conditiile prezentei in firma a salariatilor cu contractul suspendat sau a salariatilor part-time, dupa orele de program.

7. Graficul activitatilor, pauzele de masa, conditiile programului inegal
Explicati modul de evidenta a programului de lucru, in conditiile art. 119 din Codul muncii.

8. Program individualizat de munca
Prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu un numar mai mare de 50 de salariati au obligatia de a stabili programe individualizate de munca, fara acordul salariatului, astfel incat intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la începerea si la terminarea programului de munca, intr-un interval de trei ore. Programul de munca individualizat si modul de repartizare a acestuia pe zile se stabilesc in actul aditional la contractul individual de munca sau in actul administrativ emis de conducatorul institutiei sau autoritatii publice, dupa caz.

9. Procedura care se aplica in cazul unor evenimente familiale deosebite
In absenta unui contract colectiv de munca, precizati in Regulamentul intern cum se includ zilele libere platite in cazul unor evenimente familiale deosebite, precum si conditiile acordarii concediului fara plata.

10. Egalitatea de sanse intre barbati si femei
Prevedeti obligatoriu in Regulamentul intern faptul ca, in conformitate cu Legea nr. 229/2015, la revenirea la locul de munca a salariatei/salariatului, persoana respectiva are dreptul la un program de reintegrare profesionala.

11. Procedura concedierii
Vorbim aici despre procedura concedierii pentru necorespundere profesionala, in conditiile art. 63 alin. (2) din Codul muncii, si despre raportul dintre procedura evaluarii periodice si procedura speciala, prealabila concedierii.

12. Obligatii ale salariatului introduse de H.G. nr. 905/2017
Concret, mentionati noile obligatii introduse in scopul facilitarii inregistrarilor in Revisal, in conditiile H.G. nr. 905/2017, spre exemplu obligatia de a comunica motivul unei absente de la programul de lucru in primele 3 zile.

Alte prevederi:

-programe individualizate de munca
-egalitatea de sanse si de tratament intre barbati si femei
-evidenta programului de lucru
-conditiile acordarii concediului fara plata
-Regulamentul General pentru Protectia Datelor Personale
- facilitatea inregistrarilor in Revisal
-munca nedeclarata
-procedura concedierii pentru necorespundere profesionala etc.
-circuitul institutional privind demersurile necesare in vederea informarii imediate a autoritatilor publice abilitate cu aplicarea si controlul respectarii legislatiei privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati (art. 4 lit. c) din HG nr. 262/2019)
Actele normative pot fi urmărite la adresele:
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro

Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
Scrie răspuns

Înapoi la “INFORMARI JURIDICE”

Cine este conectat

Utilizatori răsfoind acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator