VIZA DE LEGALITATE
Scris: Februarie 20, 2021, 8:28 pm
În conceptul legii, viza de legalitate este în fapt “viza de control juridic preventiv”.
Avem de a face cu următoarele tipuri de viză de legalitate:
1. Avizul de legalitate consultativ.
Acest tip de viză se acordă preponderent pentru actele premergătoare încheierii unor acte juridice ce pot potența riscuri sau vulnerabilităţi de natură legală. Nu este necesară viza de legalitate pentru situații clare, de notorietate, pentru situații a căror condiții sunt neschimbate și au trecut prin filtrul de legalitate sau acolo unde există o recomandare a unei autorități de reglementare specializată;
2. Avizul de legalitate conform.
Acest tip de viză este obligatoriu la încheierea unui act juridic cu consecințe majore şi are rolul de a elimina răspunderi civile, penale sau chiar blocaje birocratice cauzate de interferențe inovativ-antreprenoriale și constrângerea legii.
Disjungerea răspunderii în cadrul unuia sau mai multor acte de dispoziție administrative (unul sau mai mulți șefi) completat de unul sau mai multe acte de dispoziție profesională (unul sau mai mulți tehnici).
Rolul vizei de legalitate nu este altul decât acela de a proteja instituţiile şi conducătorii instituţiilor de situaţii ce pot pune în pericol patrimoniul, interesul legitim sau chiar funcţionarea acestor instituţii.
În România, singurul profesionist reglementat care are acest atribut profesional este consilierul juridic, acesta nefiind întâlnit la celelalte profesii ce compun sistemul juridico-judiciar: avocaţi, judecători, procurori, notari publici sau executori judecătoreşti.
Așadar, persoana juridică de drept privat şi instituţiile statului sunt chemate de legiuitor la propria prudenţă în ceea ce priveşte încheierea de acte juridice ce anterior au fost verificate pentru legalitate de către profesionişti juridici.
Acest mecanism are ca rol decongestionarea instanţelor judecătoreşti de un număr mult prea mare de cauze ce ar putea fi oprite în faza de construcţie juridică şi nu ulterior, când se pot lua doar măsuri reparatorii extrem de costisitoare în timp, energie, bani, răspundere personală sau de grup.
Sursa https://ccj.ro/?page_id=526
Avem de a face cu următoarele tipuri de viză de legalitate:
1. Avizul de legalitate consultativ.
Acest tip de viză se acordă preponderent pentru actele premergătoare încheierii unor acte juridice ce pot potența riscuri sau vulnerabilităţi de natură legală. Nu este necesară viza de legalitate pentru situații clare, de notorietate, pentru situații a căror condiții sunt neschimbate și au trecut prin filtrul de legalitate sau acolo unde există o recomandare a unei autorități de reglementare specializată;
2. Avizul de legalitate conform.
Acest tip de viză este obligatoriu la încheierea unui act juridic cu consecințe majore şi are rolul de a elimina răspunderi civile, penale sau chiar blocaje birocratice cauzate de interferențe inovativ-antreprenoriale și constrângerea legii.
Disjungerea răspunderii în cadrul unuia sau mai multor acte de dispoziție administrative (unul sau mai mulți șefi) completat de unul sau mai multe acte de dispoziție profesională (unul sau mai mulți tehnici).
Rolul vizei de legalitate nu este altul decât acela de a proteja instituţiile şi conducătorii instituţiilor de situaţii ce pot pune în pericol patrimoniul, interesul legitim sau chiar funcţionarea acestor instituţii.
În România, singurul profesionist reglementat care are acest atribut profesional este consilierul juridic, acesta nefiind întâlnit la celelalte profesii ce compun sistemul juridico-judiciar: avocaţi, judecători, procurori, notari publici sau executori judecătoreşti.
Așadar, persoana juridică de drept privat şi instituţiile statului sunt chemate de legiuitor la propria prudenţă în ceea ce priveşte încheierea de acte juridice ce anterior au fost verificate pentru legalitate de către profesionişti juridici.
Acest mecanism are ca rol decongestionarea instanţelor judecătoreşti de un număr mult prea mare de cauze ce ar putea fi oprite în faza de construcţie juridică şi nu ulterior, când se pot lua doar măsuri reparatorii extrem de costisitoare în timp, energie, bani, răspundere personală sau de grup.
Sursa https://ccj.ro/?page_id=526