Gestionarea situațiilor medicale ale elevilor cu afecțiuni cronice
Scris: Decembrie 18, 2025, 9:52 pm
**INFORMARE** către cadrele didactice din unitățile de învățământ preuniversitar
privind gestionarea situațiilor medicale ale elevilor cu afecțiuni cronice (diabet, epilepsie, astm, alergii , alte afecțiuni cronice documentate)
În exercitarea atribuțiilor de coordonare și control și în scopul **asigurării unui mediu educațional sigur, nediscriminatoriu și adaptat nevoilor reale ale elevilor**, aduc la cunoștința cadrelor didactice următoarele **precizări obligatorii**:
### 1. Principiu fundamental
Sănătatea elevului prevalează asupra oricărei reguli administrative sau de disciplină școlară.
Afecțiunile cronice (ex. diabetul) pot genera **situații medicale acute** (ex. hipoglicemie), care constituie **urgențe medicale** și trebuie tratate ca atare.
### 2. Obligațiile cadrelor didactice
În cazul elevilor cu afecțiuni cronice **documentate medical**, cadrele didactice au următoarele obligații:
* **permiterea imediată** consumului de alimente, lichide, administrării tratamentului sau utilizării dispozitivelor medicale, atunci când situația medicală o impune;
* **permiterea părăsirii temporare a sălii de clasă**, în mod organizat și sigur, pentru gestionarea unei situații medicale;
* **informarea conducerii unității** și, după caz, a persoanelor desemnate (diriginte/învățător, cabinet medical școlar, secretariat);
* manifestarea unei conduite **respectuoase, calme și non-discriminatorii** față de elev.
**Refuzul intervenției sau întârzierea nejustificată** în astfel de situații poate pune în pericol sănătatea elevului și poate atrage **răspundere disciplinară, administrativă sau juridică**, după caz.
### 3. Absențe, întârzieri și evaluare
* Absențele sau întârzierile determinate de **urgențe medicale** ori de **situații medicale documentate** nu pot fi tratate automat ca abateri disciplinare.
* Evaluarea elevilor trebuie realizată **fără penalizări nejustificate**, cu respectarea principiului egalității de șanse și a adaptărilor rezonabile.
### 4. Interdicții clare
Este strict interzis:
* orice formă de **umilire, stigmatizare sau ironizare** a elevului pe criterii de sănătate;
* folosirea afecțiunii medicale ca motiv de sancționare, intimidare sau „exemplu negativ” în fața clasei;
* condiționarea intervenției medicale de aprobări formale care pot întârzia acordarea ajutorului.
(În termeni simpli: hipoglicemia nu se dezbate în consiliu profesoral și nu se amână „după oră”.)
### 5. Rolul conducerii unității
Directorii unităților de învățământ vor asigura:
* informarea cadrelor didactice din unitate;
* existența unor **proceduri interne minimale** pentru gestionarea situațiilor medicale ale elevilor;
* colaborarea cu familia și respectarea confidențialității datelor medicale.
### 6. Dispoziții finale
Prezenta informare are caracter **obligatoriu** și se aduce la cunoștința tuturor cadrelor didactice din județul Hunedoara.
privind gestionarea situațiilor medicale ale elevilor cu afecțiuni cronice (diabet, epilepsie, astm, alergii , alte afecțiuni cronice documentate)
În exercitarea atribuțiilor de coordonare și control și în scopul **asigurării unui mediu educațional sigur, nediscriminatoriu și adaptat nevoilor reale ale elevilor**, aduc la cunoștința cadrelor didactice următoarele **precizări obligatorii**:
### 1. Principiu fundamental
Sănătatea elevului prevalează asupra oricărei reguli administrative sau de disciplină școlară.
Afecțiunile cronice (ex. diabetul) pot genera **situații medicale acute** (ex. hipoglicemie), care constituie **urgențe medicale** și trebuie tratate ca atare.
### 2. Obligațiile cadrelor didactice
În cazul elevilor cu afecțiuni cronice **documentate medical**, cadrele didactice au următoarele obligații:
* **permiterea imediată** consumului de alimente, lichide, administrării tratamentului sau utilizării dispozitivelor medicale, atunci când situația medicală o impune;
* **permiterea părăsirii temporare a sălii de clasă**, în mod organizat și sigur, pentru gestionarea unei situații medicale;
* **informarea conducerii unității** și, după caz, a persoanelor desemnate (diriginte/învățător, cabinet medical școlar, secretariat);
* manifestarea unei conduite **respectuoase, calme și non-discriminatorii** față de elev.
### 3. Absențe, întârzieri și evaluare
* Absențele sau întârzierile determinate de **urgențe medicale** ori de **situații medicale documentate** nu pot fi tratate automat ca abateri disciplinare.
* Evaluarea elevilor trebuie realizată **fără penalizări nejustificate**, cu respectarea principiului egalității de șanse și a adaptărilor rezonabile.
### 4. Interdicții clare
Este strict interzis:
* orice formă de **umilire, stigmatizare sau ironizare** a elevului pe criterii de sănătate;
* folosirea afecțiunii medicale ca motiv de sancționare, intimidare sau „exemplu negativ” în fața clasei;
* condiționarea intervenției medicale de aprobări formale care pot întârzia acordarea ajutorului.
(În termeni simpli: hipoglicemia nu se dezbate în consiliu profesoral și nu se amână „după oră”.)
### 5. Rolul conducerii unității
Directorii unităților de învățământ vor asigura:
* informarea cadrelor didactice din unitate;
* existența unor **proceduri interne minimale** pentru gestionarea situațiilor medicale ale elevilor;
* colaborarea cu familia și respectarea confidențialității datelor medicale.
### 6. Dispoziții finale
Prezenta informare are caracter **obligatoriu** și se aduce la cunoștința tuturor cadrelor didactice din județul Hunedoara.