INFORMARE privind angajarea serviciilor de asistență juridică de către unitățile de învățământ
Scris: Decembrie 19, 2025, 9:56 am
INFORMARE privind angajarea serviciilor de asistență juridică de către unitățile de învățământ
În vederea unei informări corecte și unitare a unităților de învățământ, Inspectoratul Școlar aduce la cunoștință următoarele aspecte rezultate din practica organelor de urmărire penală:
### **1. Situația analizată de Parchet**
Prin Ordonanța de clasare din data de **05.12.2025**, emisă în dosarul nr. **288/230/P/2024** al Parchetului de pe lângă Judecătoria Motru, s-a dispus **clasarea unei plângeri penale privind presupusa săvârșire a infracțiunii de abuz în serviciu (art. 297 alin. 1 Cod penal)**.
Plângerea viza:
* angajarea unui avocat de către o unitate de învățământ;
* existența unei hotărâri a Consiliului de Administrație;
* plata serviciilor juridice.
### **2. Constatările Parchetului**
Parchetul a reținut, în esență, că:
* **angajarea avocatului a fost aprobată prin Hotărârea Consiliului de Administrație** al unității de învățământ;
* **contractul de asistență juridică a fost încheiat în mod legal**;
* **onorariul avocatului NU a fost achitat din fonduri publice**, ci **integral din fondurile proprii ale persoanei beneficiare ale apărării**;
* fapta analizată **nu întrunește elementele de tipicitate ale infracțiunii de abuz în serviciu**, în special sub aspectul laturii obiective.
În consecință, s-a dispus **clasarea cauzei**, în temeiul art. 16 alin. (1) lit. b teza I C.proc.pen. („fapta nu este prevăzută de legea penală”).
### **3. Concluzii cu caracter general**
Din perspectiva aplicabilă tuturor unităților de învățământ, rezultă următoarele principii:
Angajarea serviciilor de asistență juridică este legală atunci când este aprobată de Consiliul de Administrație;
Nu poate fi reținut abuz în serviciu în lipsa folosirii fondurilor publice;
Plata onorariului din fonduri proprii ale persoanei apărate exclude orice prejudiciu adus bugetului unității;
Simplul fapt al formulării unei plângeri penale nu echivalează cu existența unei fapte penale.
### **4. Recomandări pentru unitățile de învățământ**
Pentru evitarea oricăror interpretări eronate sau sesizări nefondate, se recomandă:
* adoptarea **hotărârilor CA în formă scrisă, motivată și clară**;
* delimitarea expresă a situațiilor în care **cheltuielile sunt suportate din fonduri proprii**;
* arhivarea documentelor justificative (hotărâre CA, contract, chitanță/factură);
* respectarea principiilor de transparență și legalitate în actul de conducere.
În vederea unei informări corecte și unitare a unităților de învățământ, Inspectoratul Școlar aduce la cunoștință următoarele aspecte rezultate din practica organelor de urmărire penală:
### **1. Situația analizată de Parchet**
Prin Ordonanța de clasare din data de **05.12.2025**, emisă în dosarul nr. **288/230/P/2024** al Parchetului de pe lângă Judecătoria Motru, s-a dispus **clasarea unei plângeri penale privind presupusa săvârșire a infracțiunii de abuz în serviciu (art. 297 alin. 1 Cod penal)**.
Plângerea viza:
* angajarea unui avocat de către o unitate de învățământ;
* existența unei hotărâri a Consiliului de Administrație;
* plata serviciilor juridice.
### **2. Constatările Parchetului**
Parchetul a reținut, în esență, că:
* **angajarea avocatului a fost aprobată prin Hotărârea Consiliului de Administrație** al unității de învățământ;
* **contractul de asistență juridică a fost încheiat în mod legal**;
* **onorariul avocatului NU a fost achitat din fonduri publice**, ci **integral din fondurile proprii ale persoanei beneficiare ale apărării**;
* fapta analizată **nu întrunește elementele de tipicitate ale infracțiunii de abuz în serviciu**, în special sub aspectul laturii obiective.
În consecință, s-a dispus **clasarea cauzei**, în temeiul art. 16 alin. (1) lit. b teza I C.proc.pen. („fapta nu este prevăzută de legea penală”).
### **3. Concluzii cu caracter general**
Din perspectiva aplicabilă tuturor unităților de învățământ, rezultă următoarele principii:
### **4. Recomandări pentru unitățile de învățământ**
Pentru evitarea oricăror interpretări eronate sau sesizări nefondate, se recomandă:
* adoptarea **hotărârilor CA în formă scrisă, motivată și clară**;
* delimitarea expresă a situațiilor în care **cheltuielile sunt suportate din fonduri proprii**;
* arhivarea documentelor justificative (hotărâre CA, contract, chitanță/factură);
* respectarea principiilor de transparență și legalitate în actul de conducere.