NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind obligațiile cadrului didactic în raport cu situațiile ce afectează elevii
Scris: Iunie 13, 2025, 9:39 am
NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind obligațiile cadrului didactic în raport cu situațiile ce afectează elevii, dincolo de actul strict didactic
________________________________________
1. Temei legal – Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
Art. 3 alin. (2):
„Școala asigură un mediu educațional incluziv, participativ și bazat pe cooperare, dialog și transparență.”
Art. 198 alin. (2):
„În unitățile de învățământ preuniversitar sunt interzise orice formă de activitate care încalcă normele de conduită morală și conviețuire socială, care pun în pericol sănătatea, integritatea fizică sau psihică a beneficiarilor primari ai educației.”
Prin urmare, cadrele didactice au obligația de a observa, identifica și semnala orice situație ce poate afecta grav un elev, chiar dacă aceasta pare a ține de „viața personală” a acestuia.
________________________________________
2. Temei deontologic – Codul de Etică al personalului didactic (OMEN nr. 4831/2018)
Art. 7 lit. d):
„Cadrele didactice au obligația să contribuie la asigurarea unui climat educațional nediscriminatoriu, de siguranță fizică și psihologică.”
Art. 9 lit. g):
„Este interzisă neimplicarea sau ignorarea situațiilor de violență, neglijență, abuz, hărțuire sau discriminare.”
Invocarea unei presupuse „neutralități profesionale” în fața dificultăților sociale sau emoționale ale elevilor contravine atât normelor deontologice, cât și reglementărilor legale.
________________________________________
Concluzie și recomandare profesională
Cadrele didactice au obligația de a acționa ca educatori, formatori și modele morale în unitățile de învățământ.
Afirmația: „nu mă implic în problemele personale ale elevului” poate constitui o eroare profesională, în măsura în care:
• elevul este afectat de problemele lui personale în mod evident în procesul de învățare,
• climatul clasei este dezechilibrat,
• există suspiciuni sau riscuri privind siguranța fizică, psihică sau morală a elevului.
Se recomandă implicarea responsabilă și colaborativă a cadrelor didactice cu:
• consilierul școlar,
• conducerea unității,
• părinții/reprezentanții legali,
• serviciile sociale sau autoritățile competente.
Această atitudine nu înseamnă depășirea atribuțiilor, ci îndeplinirea integrală a misiunii educative, în concordanță cu legea și valorile sistemului de învățământ.
________________________________________
1. Temei legal – Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
Art. 3 alin. (2):
„Școala asigură un mediu educațional incluziv, participativ și bazat pe cooperare, dialog și transparență.”
Art. 198 alin. (2):
„În unitățile de învățământ preuniversitar sunt interzise orice formă de activitate care încalcă normele de conduită morală și conviețuire socială, care pun în pericol sănătatea, integritatea fizică sau psihică a beneficiarilor primari ai educației.”
________________________________________
2. Temei deontologic – Codul de Etică al personalului didactic (OMEN nr. 4831/2018)
Art. 7 lit. d):
„Cadrele didactice au obligația să contribuie la asigurarea unui climat educațional nediscriminatoriu, de siguranță fizică și psihologică.”
Art. 9 lit. g):
„Este interzisă neimplicarea sau ignorarea situațiilor de violență, neglijență, abuz, hărțuire sau discriminare.”
________________________________________
Cadrele didactice au obligația de a acționa ca educatori, formatori și modele morale în unitățile de învățământ.
Afirmația: „nu mă implic în problemele personale ale elevului” poate constitui o eroare profesională, în măsura în care:
• elevul este afectat de problemele lui personale în mod evident în procesul de învățare,
• climatul clasei este dezechilibrat,
• există suspiciuni sau riscuri privind siguranța fizică, psihică sau morală a elevului.
• consilierul școlar,
• conducerea unității,
• părinții/reprezentanții legali,
• serviciile sociale sau autoritățile competente.
Această atitudine nu înseamnă depășirea atribuțiilor, ci îndeplinirea integrală a misiunii educative, în concordanță cu legea și valorile sistemului de învățământ.