________________________________________
1. Temei legal – Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
Art. 3 alin. (2):
„Școala asigură un mediu educațional incluziv, participativ și bazat pe cooperare, dialog și transparență.”
Art. 198 alin. (2):
„În unitățile de învățământ preuniversitar sunt interzise orice formă de activitate care încalcă normele de conduită morală și conviețuire socială, care pun în pericol sănătatea, integritatea fizică sau psihică a beneficiarilor primari ai educației.”
________________________________________
2. Temei deontologic – Codul de Etică al personalului didactic (OMEN nr. 4831/2018)
Art. 7 lit. d):
„Cadrele didactice au obligația să contribuie la asigurarea unui climat educațional nediscriminatoriu, de siguranță fizică și psihologică.”
Art. 9 lit. g):
„Este interzisă neimplicarea sau ignorarea situațiilor de violență, neglijență, abuz, hărțuire sau discriminare.”
________________________________________
Cadrele didactice au obligația de a acționa ca educatori, formatori și modele morale în unitățile de învățământ.
Afirmația: „nu mă implic în problemele personale ale elevului” poate constitui o eroare profesională, în măsura în care:
• elevul este afectat de problemele lui personale în mod evident în procesul de învățare,
• climatul clasei este dezechilibrat,
• există suspiciuni sau riscuri privind siguranța fizică, psihică sau morală a elevului.
• consilierul școlar,
• conducerea unității,
• părinții/reprezentanții legali,
• serviciile sociale sau autoritățile competente.
Această atitudine nu înseamnă depășirea atribuțiilor, ci îndeplinirea integrală a misiunii educative, în concordanță cu legea și valorile sistemului de învățământ.