Context legislativ al Codului de etică

Moderator: Consilier juridic

Consilier juridic
Membru
Mesaje: 2011
Membru din: Iunie 23, 2015, 10:21 am
Localitate: Deva
Contact:

Context legislativ al Codului de etică

Mesaj de Consilier juridic »

I. Adoptarea unui Cod de etică la nivel preuniversitar este parte a Strategiei naţionale anticorupţie, care a avut/are la bază:

1.H.G. nr. 583 din 10 august 2016 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2016-2020, a seturilor de indicatori de performanţă, a riscurilor asociate obiectivelor şi măsurilor din strategie şi a surselor de verificare, a inventarului măsurilor de transparenţă instituţională şi de prevenire a corupţiei, a indicatorilor de evaluare, precum şi a standardelor de publicare a informaţiilor de interes public:
,,1.1.2. Puncte slabe/priorităţi de intervenţie strategică
Educaţia anticorupţie reprezintă o prioritate majoră. Există un deficit semnificativ de cunoaştere de către angajaţi şi manageri a standardelor legale de integritate (protecţia avertizorului în interes public, consilierea etică, interdicţiile post-angajare - pantouflage, gestionarea funcţiilor sensibile);
2.3. Definiţii:
● etica se referă la comportamentul individual, în context organizaţional sau nu, care poate fi apreciat sau evaluat fie din perspectiva valorilor, principiilor şi regulilor etice explicite (coduri de etică, coduri de conduită sau alte tipuri de documente fără statut de act normativ) sau tacite (cultura organizaţională), fie prin prisma consecinţelor acţiunilor înseşi;
● comportamentul integru este acel comportament apreciat sau evaluat din punct de vedere etic ca fiind corect. Integritatea, ca valoare individuală, se referă la această corectitudine etică, care nu poate fi delimitată de corectitudinea legală şi profesională;
Obiectiv specific 3.2 - Creşterea integrităţii, reducerea vulnerabilităţilor şi a riscurilor de corupţie în sistemul naţional de educaţie
Acţiuni principale:
 1. reorganizarea Consiliului Naţional de Etică şi a Consiliului de Etică şi Management Universitar, care să monitorizeze durata soluţionării sesizărilor la comisiile de etică din universităţi şi institutele de cercetare-dezvoltare;
 2. adoptarea unui cod de etică pentru învăţământul preuniversitar care să stipuleze interdicţii clare, vizând practici de tipul meditaţiilor acordate de către profesori elevilor de la propriile clase”

2. H.G. nr. 599 din 2 august 2018 pentru aprobarea Metodologiei standard de evaluare a riscurilor de corupţie în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, împreună cu indicatorii de estimare a probabilităţii de materializare a riscurilor de corupţie, cu indicatorii de estimare a impactului în situaţia materializării riscurilor de corupţie şi formatul registrului riscurilor de corupţie, precum şi pentru aprobarea Metodologiei de evaluare a incidentelor de integritate în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, împreună cu formatul raportului anual de evaluare a incidentelor de integritate

3. ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare

4. O.M.E.N. nr. 4.831 din 2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din învăţământul preuniversitar

Temeiul legal în baza căruia s-a emis OMEN nr. 4.831 din 2018:
• art. 233 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
• Legea nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice (abrogate de ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare),
• art. 10 lit. a) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului naţional de etică din învăţământul preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.550/2011,
• art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările ulterioare.

II. Extras O.M.E.N nr. 4.831 din 2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din învăţământul preuniversitar:

,,ART. 2 În baza art. 98 alin. (2) lit. b) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, consiliile profesorale ale unităţilor de învăţământ preuniversitar îşi vor stabili Codul de etică profesională, cu respectarea dispoziţiilor Codului-cadru de etică al personalului didactic din învăţământul preuniversitar, aprobat prin prezentul ordin, şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile şi instituţiile publice.
ART. 3 Inspectoratele şcolare, unităţile conexe ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi ale învăţământului preuniversitar, precum şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin”.

III. Funcţionarea comisiei de etică conform O.M.E.N. nr. 4.831 din 2018

La nivelul fiecărui judeţ/al municipiului Bucureşti, membrii comisiei de etică se întrunesc lunar, în şedinţă ordinară, şi ori de câte ori este nevoie, în şedinţe extraordinare.

Aceste şedinţe se consideră a fi statuare în următoarele situaţii:
 a) şedinţele ordinare - dacă sunt prezenţi cel puţin 7 dintre cei 9 membri ai comisiei;
 b) şedinţele extraordinare - dacă sunt prezenţi cel puţin 6 dintre cei 9 membri ai comisiei.
(2) Şedinţele comisiei de etică se desfăşoară de regulă la sediul inspectoratului şcolar. Comisia de etică poate stabili, în funcţie de situaţie, şi alt loc de desfăşurare a şedinţelor sale.
(3) Comisia de etică se reuneşte în şedinţe extraordinare în cel mult 15 zile de la depunerea unei sesizări/reclamaţii.
(4) În cazul sesizărilor/reclamaţiilor urgente, cel puţin un membru al comisiei va trebui să preia cazul în regim de urgenţă.
(5) Deciziile comisiei de etică, desemnarea membrilor echipei care va examina un caz, aprobarea rapoartelor de caz şi a măsurilor ce vor fi întreprinse se adoptă, prin vot, cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor prezenţi, cu condiţia respectării prevederilor alin. (1).
(6) Comisia de etică se poate autosesiza atunci când consideră că o prezentare în mass-media poate induce un climat de suspiciune privind activitatea sau comportamentul unor membri ai personalului din unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar, inspectoratul şcolar şi casa corpului didactic, care pot leza onoarea instituţiei.
(7) Evaluarea primară a sesizărilor/reclamaţiilor, efectuarea anchetelor şi audierilor se realizează de către membrii desemnaţi din cadrul comisiei. În cazul în care se apreciază că sesizările/reclamaţiile nu au ca obiect eventuale încălcări ale codului de etică, acestea vor fi redirecţionate către cei în drept a le analiza şi soluţiona, conform legii.
(8) Membrii comisiei nu pot fi împiedicaţi să facă parte din grupurile de investigare, exceptând situaţia în care se constată un conflict de interese de orice natură.
(9) Comisia de etică va analiza şi va stabili dacă faptele imputate reprezintă o abatere de la principiile codului de etică.
Atunci când comisia consideră că fapta imputată reprezintă o încălcare minoră a codului de etică, se va propune părţilor concilierea pe cale amiabilă sau, în funcţie de caz, comisia va propune o atenţionare colegială.
(10) Persoana reclamată este notificată despre primirea sesizării în scopul asigurării posibilităţii disculpării sale şi a evitării unor posibile conflicte de interese.
(11) În procesul-verbal al şedinţei de comisie, întocmit de secretarul comisiei, vor fi specificate opiniile membrilor, iar la final procesul-verbal va fi citit şi semnat de toţi cei prezenţi.
(12) Ambele părţi pot contesta decizia comisiei în cel mult 15 zile de la înştiinţare, la conducerea inspectoratului şcolar.
(13) În cazul existenţei unor conflicte de interese între părţi şi unul dintre membrii comisiei, acesta nu va participa la investigarea cazului şi la votarea raportului de caz.
(14) Preşedintele comisiei de etică prezintă consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi conducerii Consiliului naţional de etică, anual, un raport cu privire la faptele sesizate şi analizate în cadrul comisiei.

IV. Atribuţiile membrilor comisiei județene de etică

Preşedintele comisiei de etică:
•   (i) asigură conducerea operativă a comisiei;
•   (îi) convoacă şi prezidează şedinţele comisiei;
•   (iii) prezintă în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar raportul comisiei privind analiza faptelor pentru care a fost sesizat;
•   (iv) distribuie sarcini individuale membrilor comisiei de etică;
•   (v) reprezintă inspectoratul şcolar în probleme de etică în relaţia cu alte inspectorate şcolare, cu Ministerul Educaţiei și Cercetării ori alte instituţii de interes public.
Secretarul comisiei de etică:
•   (i) asigură partea organizatorică a desfăşurării activităţii comisiei;
•   (îi) redactează rapoartele, procesele-verbale şi ţine evidenţa documentelor comisiei;
•   (iii) planifică sesiunile ordinare şi stabileşte ordinea de zi a acestora;
•   (iv) are responsabilitatea arhivei comisiei şi a bazei de date a acesteia;
•   (v) asigură legătura dintre membrii comisiei.
Membrii comisiei de etică:
•   (i) exercită atribuţiile stabilite de către preşedintele comisiei;
•   (îi) participă la lucrările comisiei.

V. Procese anticod (pentru suspendarea/anularea O.M.E.N. nr. 4.831 din 30 august 2018)

Ordinul M.E.N. nr. 4.831 din 30 august 2018 privind aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din învăţământul preuniversitar a făcut obiectul unor procese civile, de anulare/suspendare.
În primul proces de suspendare act administrativ, dosarul nr. 421/35/2018 Î.C.C.J. respinge recursul declarat de reclamanţii Balaciu Elena, Barabas Adriana Florica, Clonda Angela, Duma Maria, Horga Anamaria-Florina, Huszar Ioana Daniela, Ghet Mariana Rodica, Lazăr Cătălin, Marincean Simona Anca, Mustățea Ilinca, Panti Rodica, Sabău Lavinia Ana Maria, Susan Aurelia, Ujupan Cristina-Ioana, Ujupan Gabriel împotriva sentinţei civile nr. 189 din 5 decembrie 2018, pronunţată de Curtea de Apel Oradea – Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, ca lipsit de interes. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică, în 13 noiembrie 2019. Obiectul dosarului: suspendare executare act administrativ.
Al doilea proces, cel de anulare act administrativ ( ordin de ministru aprobare cod), dosarul nr. 511/35/2018, anume acțiunea formulată de reclamanți privind anularea în instanță a O.M.E.N. nr. 4.831 din 30 august 2018 este planificată a se judeca la Î.C.C.J. în data de 26.10.2021 (https://www.scj.ro/1094/Detalii-dosar?c ... 0000017763). Obiectul dosarului: anulare executare act administrativ.
Actele normative pot fi urmărite la adresele:
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro

Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
Scrie răspuns

Înapoi la “INFORMARI JURIDICE”