Încadrarea şi menţinerea în funcție

Moderator: Consilier juridic

Consilier juridic
Membru
Mesaje: 2011
Membru din: Iunie 23, 2015, 10:21 am
Localitate: Deva
Contact:

Încadrarea şi menţinerea în funcție

Mesaj de Consilier juridic »

Încadrarea şi menţinerea în funcție în învățământul preuniversitar

În articolul Prevederi noi privind protecția, educarea şi îngrijirea minorilor (aici https://legistm.ro/blog/prevederi-noi-p ... -minorilor) am descris modalitatea de aplicare a mecanismului de alertă privind interzicerea de către instanţele judecătoreşti naţionale a dreptului unui cadru didactic de a desfăşura, pe teritoriul României, chiar şi cu caracter temporar, în unităţi de învăţământ din reţeaua şcolară naţională, activităţi legate de educarea şi îngrijirea minorilor.

Prezentăm în continuare condițiile pentru încadrarea şi menținerea în funcție, precum și situațiile în care se solicită cazierul judiciar în cadrul mobilității personalului didactic de predare în învățământul preuniversitar.

1. Încadrarea şi menţinerea într-o funcţie didactică sau didactică auxiliară, potrivit Legii educaţiei naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare

Personalul didactic cuprinde persoanele din sistemul de învăţământ responsabile cu instruirea şi educaţia.

Din categoria personalului didactic pot face parte persoanele:
• care îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute de lege,
• care au capacitatea de exercitare deplină a drepturilor,
• care au o conduită morală conformă deontologiei profesionale,
• care sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru îndeplinirea funcţiei.

Încadrarea şi menţinerea într-o funcţie didactică sau didactică auxiliară, precum şi într-o funcţie de conducere, de îndrumare şi de control sunt condiţionate de prezentarea unui certificat medical, eliberat pe un formular specific elaborat de Ministerul Educaţiei, împreună cu Ministerul Sănătăţii.

Incompatibilităţile de ordin medical cu funcţia didactică sunt stabilite prin protocol încheiat între Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii.

Personalul didactic, didactic auxiliar, de conducere, de îndrumare şi de control care se consideră nedreptăţit poate solicita o expertiză a capacităţii de muncă.

Nu pot ocupa o funcţie didactică sau didactică auxiliară, precum şi o funcţie de conducere, de îndrumare şi de control persoanele condamnate penal definitiv pentru infracţiuni contra persoanei săvârşite cu intenţie în împrejurări legate de exercitarea profesiei, până la intervenirea unei situaţii care înlătură consecinţele condamnării.

În situaţii de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală a personalului angajat într-o unitate şcolară, unitate conexă, casa corpului didactic, inspectorat şcolar, unitatea de învăţământ poate solicita, la sesizarea oricărui factor implicat în procesul educaţional, prin hotărâre a consiliului de administraţie al instituţiei în cauză, un nou examen medical complet.
Situaţiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală sunt analizate şi stabilite de către o comisie formată din 3-5 membri, medici specialişti, constituită la nivel judeţean în baza unui protocol între Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii, care să realizeze expertiza capacităţii de muncă.

Hotărârea consiliului de administraţie nu este publică până la obţinerea rezultatului de la comisia prevăzută mai sus.

Nu pot ocupa posturile didactice, de conducere sau de îndrumare şi de control în învăţământ persoanele care desfăşoară activităţi incompatibile cu demnitatea funcţiei didactice, cum sunt:
a) prestarea de către cadrul didactic a oricărei activităţi comerciale în incinta unităţii de învăţământ sau în zona limitrofă;
b) comerţul cu materiale obscene sau pornografice scrise, audio ori vizuale;
c) practicarea, în public, a unor activităţi cu componenţă lubrică sau altele care implică exhibarea, în manieră obscenă, a corpului.

2. Cazierul judiciar și mobilitatea personalului didactic de predare în învățământul preuniversitar, potrivit O.M.E.C. nr. 5.991 din 11 noiembrie 2020, cu modificările și completările ulterioare

Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare în care este necesară analiza cazierului judiciar în vederea verificării îndeplinirii condiţiei de ocupare a posturilor didactice/catedrelor prevăzute la art. 234 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare sunt următoarele:

a)modificarea contractului individual de muncă pe durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei, conform prevederilor art. 93^1 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare;
b)concursul naţional/judeţean respectiv testarea organizată la nivel judeţean pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, sesiunea 2021;
c)repartizarea candidaţilor pe perioadă determinată în baza rezultatelor obţinute la concursurile naţionale, sesiunile 2020, 2019, 2018, 2017, 2016 sau 2015;
d)angajarea în regim de plata cu ora a personalului didactic asociat şi pensionat.

La toate etapele de mobilitate a personalului didactic de predare a care presupun încheierea unui nou contract individual de muncă pe perioadă determinată/nedeterminată la nivelul unei unităţi de învăţământ se impune obligatoriu verificarea cadrelor didactice/candidaţilor care s-au la aceste etape în Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, denumit în continuare Registru.

În vederea efectuării verificărilor prevăzute la alin. (1) şi (2), inspectoratele şcolare solicită inspectoratelor de poliţie judeţene/Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti extrasul de pe cazierul judiciar, respectiv copie de pe Registru, în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (7) din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 18 alin. (3) din Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare.

Cadrele didactice/candidaţii îşi dau consimţământul expres/acordul pentru solicitarea extrasului de pe cazierul judiciar, respectiv a copiei de pe Registru de către inspectoratul şcolar prin semnarea cererilor-tip de înscriere la etapele de mobilitate, conform anexei nr. 14.

Solicitările inspectoratelor şcolare se transmit imediat după finalizarea înscrierii cadrelor didactice/candidaţilor la etapele de mobilitate respective, astfel încât documentele solicitate să fie furnizate cel târziu până la data organizării şi desfăşurării şedinţelor de repartizare sau atribuirii posturilor didactice/catedrelor în regim de plata cu ora, iar în cazul concursului naţional până la data afişării rezultatelor la probele practice/orale şi inspecţiile speciale la clasă.

În situaţia în care, în urma verificărilor extrasului de pe cazierul judiciar, respectiv a copiei de pe Registru se constată faptul că un cadru didactic/candidat are antecedente penale pentru infracţiuni contra persoanei săvârşite cu intenţie în împrejurări legate de exercitarea profesiei sau este înscris în Registru, acesta pierde dreptul de a participa la şedinţele de repartizare sau de a fi încadrat în regim de plata cu ora, iar în cazul concursului naţional pierde dreptul de a participa la proba scrisă.

Cererile de înscriere la concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, potrivit anexei nr. 14, însoţite de copii de pe documentele solicitate, se înregistrează la secretariatul comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a concursului, conform Calendarului.

La solicitarea comisiei judeţene/municipiului Bucureşti de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar, acolo unde se impune, se pot constitui şi alte centre de înscriere la concurs, în afara celui din inspectoratul şcolar.

Membrii comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a concursului şi consilierul juridic al inspectoratului şcolar au obligaţia de a verifica legalitatea documentelor anexate la cererea de înscriere la concurs.

Candidaţii care au depus dosare de înscriere la concursul naţional în ultimii 3 ani depun/transmit pentru înscrierea la concursul naţional, sesiunea 2021, la centrul de înscriere cererea-tip însoţită doar de documente în completarea celor depuse în anii anteriori, dacă este cazul.

La concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar au dreptul să participe persoanele care îndeplinesc condiţiile de studii şi de pregătire psihopedagogică prevăzute de prezenta Metodologie, care au capacitatea de exercitare deplină a drepturilor, o conduită morală conformă deontologiei profesionale şi sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru îndeplinirea funcţiei didactice.

Nu au dreptul să participe la concurs persoanele care se află într-una dintre următoarele situaţii:
a) nu prezintă un document medical din care să reiasă faptul că nu există incompatibilităţi de ordin medical cu funcţia didactică;
b) au fost condamnate penal definitiv pentru infracţiuni contra persoanei săvârşite cu intenţie în împrejurări legate de exercitarea profesiei, până la intervenirea unei situaţii care înlătură consecinţele condamnării;
c) au fost sancţionate, pe parcursul anului şcolar curent sau în ultimii 2 ani şcolari încheiaţi, cu desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.


Temei legal:
1. Legea educaţiei naţionale nr. 1 din 5 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare
2. O.M.E.C. nr. 5.991 din 11 noiembrie 2020 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2021-2022, cu modificările și completările ulterioare

----
Urmariti si https://forum.isj.hd.edu.ro/viewtopic.php?f=150&t=24649 si https://www.legistm.ro/blog/protectia-e ... -minorilor
Actele normative pot fi urmărite la adresele:
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro

Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
Scrie răspuns

Înapoi la “INFORMARI JURIDICE”