RAPORT DE ACTIVITATE PROCESUALĂ 2021-2022

Moderator: Consilier juridic

Consilier juridic
Membru
Mesaje: 1940
Membru din: Iunie 23, 2015, 10:21 am
Localitate: Deva
Contact:

RAPORT DE ACTIVITATE PROCESUALĂ 2021-2022

Mesaj de Consilier juridic »

RAPORT DE ACTIVITATE PROCESUALĂ
PE ANUL ȘCOLAR 2021-2022

Scopul principal al postului:
Consilierul juridic are ca misiune asigurarea apărării drepturilor si intereselor legitime ale statului, ale instituției publice angajatoare, fiind astfel un participant activ la asigurarea legalității si înfăptuirea justiției. Apără instituția angajatoare, oferă consiliere conducerii instituţiei cu privire la încadrarea în prevederile actelor normative, pentru buna funcţionare a Inspectoratului Şcolar Judeţean Hunedoara şi ajută entitatea publică să-şi îndeplinească obiectivele, în condiţii de legalitate.

Atribuţiile postului:
1. apără drepturile şi interesele legitime ale inspectoratului şcolar în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică;
2. reprezintă interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel;
3. asigură asistenţă şi consultanţă de specialitate inspectorului şcolar general, inspectorilor şcolari generali adjuncţi, compartimentelor din cadrul inspectoratului şcolar, precum şi unităţilor de învăţământ, la solicitarea acestora;
4. asigură păstrarea evidenţei lucrărilor realizate şi a dosarelor de instanţă;
5. rezolvă alte lucrări cu caracter juridic, în funcţie de specificul activităţii, care îi sunt repartizate de către inspectorul şcolar general;
6. participă la comisiile constituite la nivelul inspectoratului şcolar;
7. acordă avizul de legalitate pentru actele cu caracter juridic ale inspectoratului şcolar;
8. obţine titlurile executorii şi le transmite compartimentului financiar-contabil în vederea executării;
9. întocmeşte, actualizează şi gestionează procedurile activităţilor desfăşurate la nivelul compartimentului;
10. informează conducerea şi membrii compartimentelor inspectoratului şcolar cu privire la dispoziţiile cu caracter normativ de interes general şi specifice învăţământului;
11. îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, cu respectarea prevederilor legale.

Consilierul juridic își exercită profesia conform următoarele acte normative:
1. Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
2. Statutul din 6 martie 2004 al profesiei de consilier juridic, cu modificările și completările ulterioare,
3. Codul deontologic al consilierului juridic,
4. art. 17 alin. (6) din Ordinul nr. 5.530 din 5 octombrie 2011 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor şcolare, cu modificările și completările ulterioare,
5. Contractul individual de muncă,
6. Proceduri interne.

Reprezentarea intereselor legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel

Pentru buna gestionare a acestui aspect de contencios, consilierul juridic are rolul și obligația de a reprezenta interesele legitime ale inspectoratului şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti de orice nivel (http://portal.just.ro/SitePages/acasa.aspx).
Consilierul juridic a desfășurat activitatea în baza procedurilor elaborate în baza O.S.G.G. nr. 600/2018, actualizat:
1. Procedura privind gestionarea situatiilor litigioase la nivelul I.S.J. Hunedoara (Nr. 5.108/07.10.2015);
2. Procedura privind evidența registrelor consilierului juridic ( Nr. 5.080/06.10.2015);
3. Procedura privind reprezentarea juridică în faţa instanţelor judecătoreşti sau a oricăror alte organe ale administraţiei de stat (Nr. 6.665/ 24.11.2016);
4. Acte specifice managementului riscului la compartimentul juridic (Registrul riscurilor-Listă de activităţi, tabel obiective specifice, plan de acţiune, baza de calcul, registru de riscuri).
Consilierul juridic a oferit unităţilor școlare consiliere juridică pe linie procesuală conform Adresei nr. 6.665/ 24.11.2016 emisă de I.S.J. Hunedoara.

Prin sentințele civile pronunțate de Tribunalul Hunedoara s-au admis acțiunile formulate de S.I.P. Județul Hunedoara în numele membrilor de sindicat și s-a dispus obligarea unității de învățământ la:
- calculul și plata drepturilor salariale neacordate, respectiv a diferențelor salariale rezultate din neaplicarea la salariul de bază aflat în plată a majorărilor/creșterilor salariale, acordate diferențiat în raport de funcția deținută/dreptul obținut (o majorare/creștere a salariului de bază cu 10%, având în vedere calitatea lor de diriginte; creșterea salariului de bază cu 25%, efect al obținerii gradației de merit prin concurs; majorarea cu 15% a salariului de bază, față de faptul că își desfășoară activitatea în învățământul special; creșterea salariului de bază cu 7% / 10% / 15% / 20%, ca urmare a asigurării predării simultane la 2 sau 3 clase de elevi/grupe de preșcolari, respectiv la 4 sau 5 clase de elevi; majorarea salariului de bază cu 10% pentru activitatea de control financiar preventiv), sume ce urmează a fi actualizate în funcție de rata inflației la data plății;
- plata dobânzii legale penalizatoare începând cu data nașterii dreptului și până la plata sumei datorate;
- plata pe viitor a drepturilor salariale cuvenite reprezentând majorări/creșteri ale salariului de bază, respectiv pe perioada cât îndeplinesc condițiile pentru acordarea drepturilor în cauză și a menținerii prevederilor legale care instituie acordarea majorărilor salariale solicitate.

In anul școlar 2021-2022, consilierul juridic a reprezentat inspectoratul şcolar în faţa instanţelor judecătoreşti (judecătorii, tribunale, curți de apel), însumând 25 de procese, cu un număr total de 78 de înfățișări pe an școlar.
Modul de lucru, potrivit procedurii:
1. după primirea cererii de chemare în judecată, am formulat întâmpinare şi am solicitat compartimentelor specializate/ inspectorat școlar/ unităţilor de învăţământ toate documentele necesare pentru apărare,
2. întâmpinarea/apelul/recursul/orice altă cale de atac, etc. este înaintată inspectorului şcolar general/ inspectorului şcolar general adjunct pentru a fi semnată, în calitate de reprezentant legal al instituţiei,
3. întâmpinarea/apelul/recursul/orice altă cale de atac, etc. semnată şi însoţită de documentele aferente este depusă de către consilierul juridic fie la registratura instanţei, fie la registratura I.Ş.J. Hunedoara în vederea comunicării prin poştă a acesteia, prin scrisoare recomandată sau prin fax. In cazul în care instanta are adresa electronica, comunicarea poate fi făcută si prin e-mail,
4. cu delegație, m-am prezentat în faţa instanţei / a organului cu activitate administrativ-jurisdicţională / a organului penal, etc. şi am apărat interesele instituţiei prin administrarea de mijloace probatorii, depunerea de note de şedinţă sau concluzii scrise şi prin susţinerea orală în faţa instanţei / organului abilitat a concluziilor atât pe excepţiile invocate cât şi pe fondul cauzei,
5. am verificat la arhiva instanţei/ organului abilitat soluţia dată şi informează inspectorul şcolar general/ inspectorului şcolar general adjunct despre dispoziţiile instanţei/organului abilitat,
6. am formulat căile de atac necesare sau întâmpinare la apelul/recursul/altă cale de atac introdusă de partea adversă şi reprezintă instituţia şi în faţa instanţei competente să judece calea de atac respective,
7. sentinţele/hotărârile sunt comunicate inspectorului şcolar general în vederea punerii în aplicare, apoi trimise cu adresă contabilului șef/biroului plan salarizare,
8. am sprijinit compartimentele implicate la solicitarea inspectorul şcolar general în vederea luării măsurilor ce se impun ca urmare a pronunţării sentinţei/hotărârii şi pentru emiterea deciziilor aferente, în limita competenţelor,
9. am procedat la învestirea cu formulă executorie a hotărârior judecătoresti rămase definitive,
10. am depus dosarul cu toate documentele aferente în urma soluţionării definitive şi irevocabile, la compartimentul Secretariat-Arhivă din cadrul I.Ş.J. Hunedoara, în vederea arhivării.

Comparativ, situația statistică pe ultimii 6 ani școlari, se prezintă astfel:
Anul Procese
2017 -2018 61 de procese
2018 -2019 29 de procese
2019-2020 47 de procese
2020-2021 41 de procese
2021-2022 25 de procese

Procesele avute au fost de natura:
• acordarea drepturilor bănești,
• contenciosului administrativ (anulare act administrativ).
Predominante au fost cauzele privind litigiile de muncă care au avut ca obiect acordarea unor drepturi bănești, altele de contencios administrativ:
• creșterea salariului de bază cu 25%, efect al obținerii gradației de merit prin concurs,
• calculul şi plata către reclamant a drepturilor salariale neacordate reprezentând diferenţe salariale rezultate din neaplicarea la salariul de bază aflat în plată a majorărilor/creşterilor salariale, acordate diferenţiat în raport de funcţia deţinută/dreptul obţinut, respectiv majorarea salariului de bază cu 10% pentru exercitarea activităţii de control financiar preventiv, începând cu data de 01.09.2017, actualizate cu rata inflaţiei la data plăţii,
• plata, în favoarea reclamantului, a dobânzii legale penalizatoare ce se va calcula asupra drepturilor salariale de mai sus, începând cu data naşterii drepturilor şi până la plata sumei datorate,
• plata, în favoarea reclamantului şi pentru viitor drepturile salariale cuvenite, respectiv pe perioada cât îndeplineşte condiţiile pentru acordarea drepturilor în cauză şi a menţinerii prevederilor legale care instituire acordarea majorării salariale solicitate,
• calculul şi plata către fiecare reclamant a drepturilor salariale neacordate reprezentând sporul pentru condiţii de muncă periculoase sau vătămătoare, în cuantum de 15% din salariul de bază, actualizate cu rata inflaţiei la data plăţii,
• plata, în favoarea reclamanţilor, a dobânzii legale penalizatoare ce se va calcula asupra drepturilor salariale de mai sus, începând cu data naşterii drepturilor şi până la data plăţii acestora,
• plata către reclamanţi şi pentru viitor sporul pentru condiţii de muncă periculoase sau vătămătoare, în cuantum de 15% din salariul de bază, respectiv pe perioada existenţei raportului de muncă şi a menţinerii condiţiilor de muncă, dar şi a prevederilor legale care instituie dreptul salarial solicitat.

O cauză a litigiilor este interpretarea subiectivă a legislatiei de către angajați/angajatori, în special legea salarizării dar și nemulțumirile personale.

La procese, consilierul juridic s-a prezentat la termenele la instanţele de judecată, a manifestat conștiinciozitate şi probitate profesională în procese și a pledat cu demnitate faţă de completul de judecată şi față de părţile aflate în proces, a depus concluzii orale sau note de şedinţă ori de câte ori a considerat necesar acest lucru sau instanţa de judecată a dispus în acest sens.

Consilierul juridic a folosit aplicația Ministerului de Justiție Dosarul electronic și a consiliat directorii cu privire la implementarea Parteneriatului Inspectorat-Tribunal privind Dosarul electronic și a arhivat corespunzător dosarele și documentele aferente proceselor, conform cu Nomenclatorul Arhivistic. Dosarele sunt păstrate în siguranță, în dulap încuiat, în biroul 303 din inspectorat.

Situația procesuală este reflectată și ţinută la zi în Registrul special al litigilor (letric și electronic).

Situația centralizată a litigilor a fost transmisă auditului intern și contabilității inspectoratului școlar.
---
Parola se solicita pe e-mail
Fişiere ataşate
An scolar 2021-2022.xlsx
(30.5 KiB) Descărcat de 17 ori
RAPORT DE ACTIVITATE PROCESE 2021-2022.pdf
(210.52 KiB) Descărcat de 84 ori
Actele normative pot fi urmărite la adresele:
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro

Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
Scrie răspuns

Înapoi la “INFORMARI JURIDICE”

Cine este conectat

Utilizatori răsfoind acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori