Sinteză aplicativă a cadrului legal privind prevenirea și gestionarea cazurilor de violență

Moderator: Consilier juridic

Consilier juridic
Membru
Mesaje: 1904
Membru din: Iunie 23, 2015, 10:21 am
Localitate: Deva
Contact:

Sinteză aplicativă a cadrului legal privind prevenirea și gestionarea cazurilor de violență

Mesaj de Consilier juridic »

________________________________________
Sinteză aplicativă a cadrului legal privind prevenirea și gestionarea cazurilor de violență (inclusiv abuz sexual) în învățământul preuniversitar

📘 1. Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
Art. 209 alin. (1) lit. b) și c)
Art. 209 (1) – În vederea asigurării unui climat de siguranță în unitățile de învățământ preuniversitar, acestea au obligația:
b) să identifice și să monitorizeze riscurile privind siguranța antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în spațiile școlare și în proximitatea acestora;
c) să stabilească, să implementeze și să evalueze măsuri pentru prevenirea și combaterea violenței, bullyingului, discriminării, abuzului, neglijării, consumului de substanțe interzise și altor forme de comportament de risc.
Art. 209 alin. (2) și (3):
• „Unitățile de învățământ au obligația să adopte și să implementeze măsuri pentru prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar.”
„Măsurile includ desemnarea unor persoane responsabile, formarea cadrelor didactice și colaborarea interinstituțională.”
🔹 Așadar, legea prevede explicit obligația desemnării unor persoane responsabile, fără a le numi „responsabili cu siguranța școlară”, dar atribuțiile se suprapun.
📌 Aplicabilitate:
• Unitatea de învățământ are obligație activă, nu doar reactivă.
• Abuzul sexual este încadrat la forme grave de violență și presupune măsuri imediate: protejarea victimei, raportare, suspendare a persoanei vizate, cooperare cu autoritățile.
________________________________________
📙 2. Ordinul Ministerului Educației nr. 6235/2023 privind aprobarea Procedurii de management al cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și personalului din învățământul preuniversitar
→ aprobare a Procedurii de management a cazurilor de violență
→ temei legal direct
Art. 5 lit. b):
„În fiecare unitate de învățământ preuniversitar, directorul desemnează o persoană responsabilă cu aplicarea prezentei proceduri.”
🔹 Această persoană este, de facto, responsabilul cu siguranța școlară, întrucât:
• coordonează prevenirea, raportarea, intervenția și monitorizarea cazurilor de violență;
• centralizează documente și răspunsuri;
• colaborează cu poliția, DGASPC, ISJ, CJRAE etc.
Conținut-cheie:
• Procedura include: etape clare de sesizare, intervenție, raportare și colaborare interinstituțională.
• Se aplică tuturor tipurilor de violență, inclusiv sexuală.
• Sunt prevăzute:
o formularul de raportare a incidentului (Anexa 3);
o planul de intervenție individuală pentru victimă;
o obligația desemnării unui responsabil cu siguranța școlară;
📌 Aplicabilitate:
• În cazuri grave (viol), unitatea școlară trebuie:
o să completeze raportul de incident în max. 24 de ore;
o să informeze ISJ, Poliția, DGASPC și CJRAE;
o să suspende activitatea profesorului implicat și să ofere protecție victimei.
________________________________________
📗 3. Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului (Republicată, cu modificările din Legea nr. 191/2021 și Legea nr. 140/2023)
Articole relevante:
1. Art. 89 alin. (1): Copilul are dreptul de a fi protejat împotriva oricărei forme de violență, abuz, neglijență sau exploatare, inclusiv violență sexuală.
2. Art. 94 alin. (1): Persoanele care intră în contact cu copilul (profesori, directori) au obligația legală de a sesiza imediat autoritățile competente dacă au motive să creadă că a fost comis un act de abuz asupra acestuia.
3. Art. 95: DGASPC este instituția competentă să intervină de urgență pentru evaluare psihosocială, consiliere, protecție temporară etc.
📌 Aplicabilitate:
1. Directorul, profesorii sau psihologii școlari sunt obligați legal să sesizeze imediat cazul (nu este opțional).
2. Nerespectarea acestei obligații poate atrage răspundere administrativă sau penală, pentru omisiune de sesizare (art. 267 Cod penal).
________________________________________
📗 4.HG nr. 1.065/2024 privind aprobarea Planului Național de Combatere a Violenței Școlare (PNCVS)
🔹 Prevede, printre măsuri prioritare:
• desemnarea responsabililor la nivelul școlii;
• întocmirea planului de prevenire;
• crearea rețelelor de sprijin.
Este document normativ strategic, cu caracter obligatoriu pentru instituțiile subordonate ME (cf. art. 102 din Constituție + art. 2 alin. 2 din Legea 198/2023 privind subordonarea administrativă).
________________________________________

📗 5.Planul Teritorial Cadru de Acțiune (PTCA) – document oficial implementat de ISJ-uri
🔹 Prevede expres:
„Unitățile de învățământ vor desemna o persoană responsabilă cu siguranța școlară și vor transmite această informație către ISJ până la data de...”
🔸 Nu e opțional: e parte a implementării actelor normative menționate mai sus.
Planul Teritorial Cadru de Acțiune (PTCA) este un document oficial strategic, elaborat și implementat la nivelul fiecărui județ de către Inspectoratul Școlar Județean, în colaborare cu instituțiile locale (MAI, DGASPC, CJRAE etc.), care are scopul de a:
✅ Asigura aplicarea unitară, locală și coerentă a:
• Planului Național de Combatere a Violenței Școlare (HG nr. 1065/2024),
• Procedurii aprobate prin OME nr. 6235/2023 privind managementul cazurilor de violență.

________________________________________
Actele normative pot fi urmărite la adresele:
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro

Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
Scrie răspuns

Înapoi la “INFORMARI JURIDICE”

Cine este conectat

Utilizatori răsfoind acest forum: scoala_baita și 94 vizitatori