Sinteză aplicativă a cadrului legal privind prevenirea și gestionarea cazurilor de violență (inclusiv abuz sexual) în învățământul preuniversitar
Art. 209 alin. (1) lit. b) și c)
Art. 209 (1) – În vederea asigurării unui climat de siguranță în unitățile de învățământ preuniversitar, acestea au obligația:
b) să identifice și să monitorizeze riscurile privind siguranța antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în spațiile școlare și în proximitatea acestora;
c) să stabilească, să implementeze și să evalueze măsuri pentru prevenirea și combaterea violenței, bullyingului, discriminării, abuzului, neglijării, consumului de substanțe interzise și altor forme de comportament de risc.
Art. 209 alin. (2) și (3):
• „Unitățile de învățământ au obligația să adopte și să implementeze măsuri pentru prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar.”
„Măsurile includ desemnarea unor persoane responsabile, formarea cadrelor didactice și colaborarea interinstituțională.”
•
• Unitatea de învățământ are obligație activă, nu doar reactivă.
• Abuzul sexual este încadrat la forme grave de violență și presupune măsuri imediate: protejarea victimei, raportare, suspendare a persoanei vizate, cooperare cu autoritățile.
________________________________________
→ aprobare a Procedurii de management a cazurilor de violență
→ temei legal direct
Art. 5 lit. b):
„În fiecare unitate de învățământ preuniversitar, directorul desemnează o persoană responsabilă cu aplicarea prezentei proceduri.”
• coordonează prevenirea, raportarea, intervenția și monitorizarea cazurilor de violență;
• centralizează documente și răspunsuri;
• colaborează cu poliția, DGASPC, ISJ, CJRAE etc.
Conținut-cheie:
• Procedura include: etape clare de sesizare, intervenție, raportare și colaborare interinstituțională.
• Se aplică tuturor tipurilor de violență, inclusiv sexuală.
• Sunt prevăzute:
o formularul de raportare a incidentului (Anexa 3);
o planul de intervenție individuală pentru victimă;
o obligația desemnării unui responsabil cu siguranța școlară;
• În cazuri grave (viol), unitatea școlară trebuie:
o să completeze raportul de incident în max. 24 de ore;
o să informeze ISJ, Poliția, DGASPC și CJRAE;
o să suspende activitatea profesorului implicat și să ofere protecție victimei.
________________________________________
Articole relevante:
1. Art. 89 alin. (1): Copilul are dreptul de a fi protejat împotriva oricărei forme de violență, abuz, neglijență sau exploatare, inclusiv violență sexuală.
2. Art. 94 alin. (1): Persoanele care intră în contact cu copilul (profesori, directori) au obligația legală de a sesiza imediat autoritățile competente dacă au motive să creadă că a fost comis un act de abuz asupra acestuia.
3. Art. 95: DGASPC este instituția competentă să intervină de urgență pentru evaluare psihosocială, consiliere, protecție temporară etc.
1. Directorul, profesorii sau psihologii școlari sunt obligați legal să sesizeze imediat cazul (nu este opțional).
2. Nerespectarea acestei obligații poate atrage răspundere administrativă sau penală, pentru omisiune de sesizare (art. 267 Cod penal).
________________________________________
• desemnarea responsabililor la nivelul școlii;
• întocmirea planului de prevenire;
• crearea rețelelor de sprijin.
Este document normativ strategic, cu caracter obligatoriu pentru instituțiile subordonate ME (cf. art. 102 din Constituție + art. 2 alin. 2 din Legea 198/2023 privind subordonarea administrativă).
________________________________________
„Unitățile de învățământ vor desemna o persoană responsabilă cu siguranța școlară și vor transmite această informație către ISJ până la data de...”
Planul Teritorial Cadru de Acțiune (PTCA) este un document oficial strategic, elaborat și implementat la nivelul fiecărui județ de către Inspectoratul Școlar Județean, în colaborare cu instituțiile locale (MAI, DGASPC, CJRAE etc.), care are scopul de a:
• Planului Național de Combatere a Violenței Școlare (HG nr. 1065/2024),
• Procedurii aprobate prin OME nr. 6235/2023 privind managementul cazurilor de violență.
________________________________________