Obligațiile minimale de gestionare a deșeurilor pe care le au companiile. Amenzi de mii de lei pentru neconformare
Toți operatorii economici au obligații legale în ceea ce privește gestionarea deșeurilor, indiferent de tipul de activitate pe care o desfășoară sau dimensiunea afacerii. Contrar opiniilor destul de răspândite cum că firmele cu puțini angajați sau cele care au doar activitate de birou, nu și de producție, ar fi scutite de obligații în acest domeniu, pe legislația de mediu toți operatorii economici sunt considerați a fi generatori de deșeuri, astfel că inclusiv aceste tipuri de firme au o serie de responsabilități minimale de management a deșeurilor.
Tabloul complet al obligațiilor de mediu diferă destul de mult de la o industrie la alta, existând domenii de activitate unde responsabilitățile operatorilor economici sunt mai multe și mai specifice, unele comportând un grad de complexitate foarte ridicat.
Totuși, orice companie, chiar și cele fără activități de producție, au calitatea de generator de deșeuri, iar de aici derivă o serie de cerințe legale minimale care trebuie bifate pentru gestionarea acestor deșeuri.
Astfel, orice generator de deșeuri are în primul rând obligația de a colecta separat cel puțin câteva categorii de deșeuri: hârtie, metal, plastic sau sticlă.
Obligații de colectare și stocare separată se aplică și deșeurilor din baterii si acumulatori, precum și uleiurilor uzate, acestea trebuind predate separat în scopul reciclării.
Companiile sunt obligate să clasifice și să codifice deșeurile conform normelor legale (fiecare deșeu în parte are un cod anume pe care trebuie să fie încadrat), iar depozitarea lor până sunt preluate trebuie făcută obligatoriu în recipiente distincte, etichetate corespunzător. În cazul în care firmele amestecă deșeurile, chiar dacă ele ar fi ambele reciclabile (plastic împreună cu hârtie, spre exemplu), riscă, în caz de control al Gărzii de Mediu, sancțiuni de zeci de mii de lei.
În plus, orice generator de deșeuri mai trebuie să încheie obligatoriu un contract cu operator economic public sau privat de colectare, transport și depozitare a deșeurilor.
În cazul în care activitatea economică generează deșeuri periculoase sau care pot fi considerate periculoase din cauza originii sau compoziției, companiile au și obligația să efectueze și să dețină o caracterizare a acestora pentru a determina corect metodele de tratare și eliminare a lor. E bine de știut că aceste tipuri de deșeuri periculoase trebuie obligatoriu colectate, transportate și stocate separat de restul deșeurilor.
De asemenea, firmele trebuie să țină evidențe ale gestiunii deșeurilor proprii și să raporteze anual aceste deșeuri către Agenția Județeană de Protecția Mediului corespunzătoare locației de desfășurare a activității.
Dacă obligațiile menționate anterior sunt unele minimale, aplicabile în principal oricărei companii care generează deșeuri, situația se complică atunci când vine vorba de industrii unde este necesară autorizația de mediu – simplă sau integrată.
Pentru aceste companii, apare suplimentar și obligația de a desemna o persoană responsabilă care să urmărească și să asigure îndeplinirea obligațiilor de gestionare a deșeurilor. Această persoană poate fi din rândul angajaților proprii sau poate fi un terț (dacă firma externalizează conformarea pe legislația de mediu către un furnizor de servicii de management a deșeurilor), iar lipsa acestui responsabil cu gestionarea deșeurilor poate fi amendată cu până la 40.000 de lei.
Una dintre cele mai complicate misiuni de conformare pe legislația deșeurilor o au însă producătorii și operatorii economici care introduc pe piață ambalaje, aceștia fiind vizați de cerințe specifice ce țin atât de colectarea și prelucrarea deșeurilor produse de ambalaje pentru atingerea unor ținte de reciclare anuale impuse legislativ, cât și de depunerea unor raportări complexe la autoritățile de mediu pentru a asigura o trasabilitate clară a cantităților de deșeuri prelucrate în fiecare an.
Legislația impune operatorilor economici să asigure colectarea deșeurilor provenite din ambalaje și să se asigure că cel puțin 60% din cantitatea totală de ambalaje pe care au introdus-o pentru prima oară pe piață ajunge la valorificare prin reciclare și, respectiv, valorificare prin alte metode. Obligația este cu atât mai complicat de gestionat cu cât ea se referă atât la situațiile în care ambalajele devin deșeuri la punctul de lucru al operatorului economic, cât și cele în care ambalajul devine deșeu la consumatorul final.
Neîndeplinirea obligațiilor de mediu de către producători ori importatori poate duce la amenzi de zeci de mii de lei sau la plata de penalități (a 2 lei/kilogram pentru diferența dintre obiectivul de reciclare/valorificare și cel efectiv realizat).
Deși presant și greu de navigat, cadrul legal oferă totuși acestor companii o supapă, permițându-le să se achite de obligațiile care le revin pe legislația deșeurilor și printr-un mecanism de predare a responsabilității.
Astfel, prin aplicarea acestui sistem, companiile își pot preda responsabilitățile de gestionare a ambalajelor către Organizațiile de Implementare a Răspunderii Extinse a Producătorilor (OIREP, fostele OTR-uri), entități care preiau răspunderea și se asigură, în numele operatorilor economici, că aceștia își vor respecta țintele de colectare și reciclare minime pe care le impune legea.
Vali Gheorghiță, expert în probleme de mediu
Sursa https://www.juridice.ro/793712/obligati ... 2022-07-11
Obligațiile minimale de gestionare a deșeurilor
Moderator: Consilier juridic
-
- Membru
- Mesaje: 1940
- Membru din: Iunie 23, 2015, 10:21 am
- Localitate: Deva
- Contact:
Obligațiile minimale de gestionare a deșeurilor
Mesaj de Consilier juridic »
Actele normative pot fi urmărite la adresele:
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
Înapoi la “INFORMARI JURIDICE”
Mergi la
- Despre forum
- ↳ Indrumari pentru utilizarea forumului
- Informare CORONAVIRUS
- LEGISLATIE
- Concurs directori și directori adjuncți 2022
- Concurs directori și directori adjuncți 2021
- FORUMUL PĂRINȚILOR
- Comunicate de presa
- ↳ Comunicate generale
- Invatamant Preuniversitar
- ↳ Documente manageriale
- ↳ Informatii generale
- ↳ DECLARATII DE AVERE SI INTERESE
- ↳ Salariile nete al personalului din ISJ si a directorilor unitatilor de invatamant
- ↳ Curriculum si inspectie scolara
- ↳ Informatii generale
- ↳ Management institutional
- ↳ CONSTITUIREA CORPULUI NATIONAL DE EXPERTI
- ↳ Curriculum descentralizat
- ↳ Dezvoltarea resursei umane
- ↳ Educație timpurie
- ↳ Cercuri Pedagogice
- ↳ CRED
- ↳ Invatamant primar
- ↳ Cercuri pedagogice
- ↳ Invatamant profesional si tehnic
- ↳ Alternative educationale si invatamant particular
- ↳ Educatie permanenta
- ↳ ASIGURAREA CALITATII
- ↳ Managementul cazurilor de violență
- ↳ Retele de resurse educationale deschise(RED)
- ↳ Prescolar
- ↳ Primar
- ↳ Gimnazial
- ↳ Liceal si postliceal
- ↳ Palate si cluburi ale copiilor
- ↳ Invatamant A doua sansa
- ↳ PRAI-PLAI-PAS
- ↳ Mentorat
- ↳ Bune practici in educatie
- ↳ Tel Verde 0800816254
- ↳ Şcoala altfel
- Proiecte educationale internationale si europene
- ↳ Mesaje importante pentru scoli
- ↳ Școală după școala
- ↳ Acreditare Erasmus+
- ↳ PNRR
- ↳ ROSE
- ↳ Anunțuri achiziții ROSE
- ↳ PNRAS
- ↳ ERASMUS +
- Proiecte
- ↳ Educație fără bariere: Universitate, Progres, Transformare (Edu- UPT)
- ↳ Proiecte POSDRU
- ↳ Competente cheie pentru un bacalaureat de succes
- ↳ Dezvoltarea de competente cheie pentru evaluari nationale de succes
- ↳ Elevi mai performanti, parinti implicati
- ↳ Inovatie si performanta in pregatirea elevilor de liceu
- ↳ Incepe o cariera de succes
- ↳ Dreptul la o a doua sansa in educatie
- ↳ Proiecte POCU
- ↳ Cod MySmis133939
- ↳ Cod MySmis 107621
- ↳ Cod MySmis 107731
- ↳ Cod MySmis 106735
- ↳ Cod MySmis 105831
- ↳ Cod MySmis 103808
- Discipline
- ↳ Limba si literatura romana
- ↳ Limbi moderne
- ↳ Matematica
- ↳ Informatica
- ↳ Istorie si Socio-Umane
- ↳ Educatie tehnologica
- ↳ Cercuri pedagogice
- ↳ Cercuri pedagogice 2017-2018
- ↳ Cercuri pedagogice 2022-2023
- ↳ Fizica-Chimie
- ↳ Geografie
- ↳ Biologie
- ↳ Religie
- ↳ Arte
- ↳ Educatie fizica
- ↳ Minoritati nationale
- ↳ Bune practici
- ↳ Minoritatea romă
- ↳ Invatamant special si special integrat
- Centrul județean de excelență
- Managementul resurselor umane
- ↳ Titularizare
- ↳ Titularizare 2025
- ↳ Titularizare 2024
- ↳ Titularizare 2023
- ↳ Titularizare 2022
- ↳ Titularizare 2021
- ↳ Titularizare 2020
- ↳ Titularizare 2019
- ↳ Titularizare 2018
- ↳ Titularizare 2017
- ↳ Titularizare 2016
- ↳ Titularizare 2015
- ↳ Titularizare 2014
- ↳ Titularizare 2013
- ↳ Titularizare 2012
- ↳ Gradatii de merit
- ↳ Gradatii de merit 2025
- ↳ Gradații de merit 2024
- ↳ Gradații de merit 2023
- ↳ Gradații de merit 2022
- ↳ Gradații de merit 2021
- ↳ Gradații de merit 2020
- ↳ Gradații de merit 2019
- ↳ Gradații de merit 2018
- ↳ Gradatii de merit 2017
- ↳ Gradatii de merit 2015
- ↳ Gradatii de merit 2016
- Simpozioane, Seminarii si Concursuri scolare
- ↳ Concurs judetean de proiecte educative
- ↳ Simpozioane
- ↳ Seminarii
- ↳ Concursuri scolare
- Audit, Juridic
- ↳ INFORMARI JURIDICE
- ↳ Echivalarea perioadelor de studii efectuate în străinătate
- Plan, Salarizare, Normare
- ↳ Documente utile
- ↳ Posturi didactic auxiliar si nedidactic
- Retea scolara
- ↳ Informatii utile
- Tehnic
- ↳ Informatii utile
- CCD
- ↳ Programe de formare
- ↳ Informatii utile
- Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala
- ↳ Centrul judetean de resurse si asistenta educationala
- ↳ Informatii utile
- Examene
- ↳ Simulari
- ↳ Simulare 2024
- ↳ Simulare 2023
- ↳ Simulare 2022
- ↳ Simulare 2021
- ↳ Simulare 2020
- ↳ Simulare 2019
- ↳ Simulare 2018
- ↳ Simulare 2017
- ↳ Teste de antrenament
- ↳ Evaluare Nationala 2022
- ↳ Bacalaureat 2022
- ↳ Evaluarea Nationala
- ↳ Evaluare Nationala 2025
- ↳ Evaluare Nationala 2024
- ↳ Evaluare Națională 2024(II, IV, VI)
- ↳ Evaluare Nationala 2023
- ↳ Evaluare Nationala 2023(II, IV, VI)
- ↳ Evaluarea Națională 2022(II, IV, VI)
- ↳ Evaluare Nationala 2022
- ↳ Evaluarea Națională 2021(II, IV, VI)
- ↳ Evaluarea Națională 2021
- ↳ Evaluare Națională 2019
- ↳ Evaluare Națională 2019(II, IV, VI)
- ↳ Evaluare Națională 2018(II, IV, VI)
- ↳ Evaluare Națională 2018
- ↳ Evaluare Nationala 2017 (VIII)
- ↳ Evaluare naţională 2017(II, IV, VI)
- ↳ Examenele de certificare a calificării absolvenților învățământului profesional, liceal si postliceal
- ↳ Nivel 3
- ↳ 2022-2023
- ↳ Nivel 4
- ↳ 2022-2023
- ↳ Nivel 5
- ↳ 2022-2023
- ↳ Olimpiade si concursuri
- ↳ Admitere / Inscriere
- ↳ Admitere
- ↳ Admitere 2025
- ↳ Admitere 2024
- ↳ Admitere 2023
- ↳ Admitere 2022
- ↳ Admitere 2021
- ↳ Admitere 2020
- ↳ Înscriere în învăţământul profesional
- ↳ Admitere în învățământul profesional 2023-2024
- ↳ Admitere în învățământul profesional 2022-2023
- ↳ Admitere în învățământul profesional 2021-2022
- ↳ Admiterea în învățământul profesional 2020-2021
- ↳ Inscriere in invatamantul primar
- ↳ Înscrierea în învățământul primar 2025 - 2026
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2023-2024
- ↳ Inscrierein invatamantul primar 2022-2023
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2021-2022
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2020-2021
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2019-2020
- ↳ ”Ziua porților deschise”
- ↳ Înscrierea în învățământul primar 2018-2019
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2017-2018
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2016-2017
- ↳ Inscriere in invatamantul primar, 2013-2014
- ↳ Bacalaureat
- ↳ Bacalaureat 2025
- ↳ Bacalaureat 2024
- ↳ Bacalaureat 2023
- ↳ Bacalaureat 2022
- ↳ Bacalaureat 2021
- ↳ Bacalaureat 2020
- ↳ Bacalaureat 2019
- ↳ Bacalaureat 2018
- ↳ Bacalaureat 2017
Cine este conectat
Utilizatori răsfoind acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator