Anatomia procedurilor juridice: o analiză comparativă între plângerea administrativă prealabilă și reclamația administrativă
20 iulie 2023 | Alexandra GURAMBA
Plângerea administrativă prealabilă și reclamația administrativă reprezintă instrumente juridice de natură sancționatorie în sistemul administrației publice, având ca scop asigurarea respectării drepturilor și intereselor persoanelor afectate de actele administrative. Aceste mecanisme sunt concepute pentru a remedia încălcările drepturilor și pentru a exercita un control adecvat asupra autorităților administrative.
Plângerea administrativă constituie un mecanism legal prevăzut de Legea nr. 554/2004, legea contenciosului administrativ, prin intermediul căruia o persoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim prin intermediul unui act administrativ unilateral are obligația de a solicita autorității publice emitente revocarea parțială sau integrală a acestui act înainte de a se adresa instanței de contencios administrativ competente. Potrivit articolului 7 al acestei legi:
„(1) Înainte de a se adresa instanței de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie să solicite autorității publice emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există.”
Această dispoziție legală subliniază obligația persoanei afectate de a formula o plângere administrativă în termen de 30 de zile de la comunicarea actului administrativ unilateral. Prin intermediul plângerii, persoana solicită autorității publice emitente să revoce actul în întregime sau parțial, în funcție de situație. În plus, este specificat că plângerea poate fi adresată și organului ierarhic superior, dacă acesta există. Această prevedere asigură posibilitatea de a solicita revocarea actului administrativ în cadrul sistemului ierarhic al autorităților publice.
Reclamația administrativă reprezintă sancțiunea juridică prin care o persoană vătămată în drepturile sale poate contesta refuzul explicit sau tacit al angajaților din cadrul autorităților sau instituțiilor publice de a aplica prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. Potrivit Normei metodologice de aplicare a acestei legi din 07.02.2002, articolul 33 subliniază importanța reclamației administrative ca mijloc de remediere a încălcărilor.
Articolul 33 prevede: „Persoana care se consideră vătămată în drepturile sale poate depune reclamația administrativă prevăzută la art. 32 în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință a refuzului explicit sau tacit al angajaților din cadrul autorității sau instituției publice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001 și ale prezentelor norme metodologice.” Această dispoziție subliniază dreptul persoanei afectate de a utiliza reclamația administrativă ca mijloc de acțiune pentru protejarea drepturilor sale în conformitate cu legea menționată. Reclamația trebuie depusă într-un termen de 30 de zile de la momentul în care persoana vătămată ia la cunoștință de refuzul autorității sau instituției publice de a aplica prevederile legii și normelor metodologice aferente.
Prin intermediul plângerii administrative prealabile, persoanele care se consideră vătămate în drepturile lor pot adresa o solicitare autorității administrației publice emitente pentru a revoca total sau parțial un act administrativ unilateral. Acest mecanism are un caracter preventiv și are drept scop rezolvarea amiabilă a conflictelor, evitând astfel litigiile administrative costisitoare. Plângerea administrativă prealabilă permite autorității să reconsidere actul emis și să își rectifice eventualele erori sau încălcări ale drepturilor persoanei afectate.
Pe de altă parte, reclamația administrativă este o modalitate prin care persoana afectată poate contesta refuzul explicit sau tacit al autorităților administrative de a aplica prevederile legale corespunzătoare. Acest mecanism are un caracter remedial și reprezintă un pas suplimentar pe care trebuie să-l urmeze persoana înainte de a se adresa instanței de contencios administrativ competente. Reclamația administrativă are rolul de a pune presiune asupra autorității administrative, solicitându-i să își revizuiască decizia și să respecte drepturile persoanei afectate conform legii.
Atât plângerea administrativă prealabilă, cât și reclamația administrativă reprezintă proceduri prealabile în sistemul juridic, având caracter obligatoriu și urmărind o rezolvare eficientă și rapidă a litigiilor administrative. Având în vedere natura actelor administrative și importanța protejării drepturilor individuale, aceste două sancțiuni juridice sunt concepute ca etape obligatorii înaintea accesului la instanțele de contencios administrativ.
Deși reclamația administrativă poate fi percepută ca o formă a plângerii prealabile, diferențele dintre ele sunt evidente din perspectiva cauzelor în care sunt aplicabile și a actelor juridice pe care le vizează. Plângerea administrativă prealabilă este mai amplă în ceea ce privește domeniul său de aplicare, având un caracter general pentru actele administrative unilaterale. Pe de altă parte, reclamația administrativă este reglementată strict în cazurile limitative în care este prevăzută de Legea nr. 544/2001 și vizează în principal cererile referitoare la accesul la informații de interes public.
Astfel, chiar dacă există unele asemănări aparente între cele două proceduri, natura cauzelor în care sunt aplicabile și actele juridice pe care le vizează le diferențiază în mod clar. Plângerea administrativă prealabilă acoperă o gamă mai largă de situații și acte administrative unilaterale, în timp ce reclamația administrativă este limitată la cererile în baza Legii nr. 544/2001.
Atât plângerea administrativă prealabilă, cât și reclamația administrativă reflectă preocuparea legislației de a asigura că autoritățile administrației publice acționează în conformitate cu principiile legale și respectă drepturile individuale. Aceste instrumente juridice au un impact semnificativ în menținerea statului de drept, oferind persoanelor afectate posibilitatea de a se adresa în mod oficial autorităților pentru remedierea încălcărilor și obținerea reparării adecvate. Prin urmare, ele contribuie la consolidarea încrederii în sistemul de administrație publică și la asigurarea unei justiții administrative echitabile.
Alexandra Guramba
Studentă – Facultatea de Drept a Universității din București
Sursa> https://www.juridice.ro/696554/anatomia ... 2023-07-20
Plângerea prealabilă și reclamația administrativă
Moderator: Consilier juridic
-
- Membru
- Mesaje: 1940
- Membru din: Iunie 23, 2015, 10:21 am
- Localitate: Deva
- Contact:
Plângerea prealabilă și reclamația administrativă
Mesaj de Consilier juridic »
Actele normative pot fi urmărite la adresele:
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
Înapoi la “INFORMARI JURIDICE”
Mergi la
- Despre forum
- ↳ Indrumari pentru utilizarea forumului
- Informare CORONAVIRUS
- LEGISLATIE
- Concurs directori și directori adjuncți 2022
- Concurs directori și directori adjuncți 2021
- FORUMUL PĂRINȚILOR
- Comunicate de presa
- ↳ Comunicate generale
- Invatamant Preuniversitar
- ↳ Documente manageriale
- ↳ Informatii generale
- ↳ DECLARATII DE AVERE SI INTERESE
- ↳ Salariile nete al personalului din ISJ si a directorilor unitatilor de invatamant
- ↳ Curriculum si inspectie scolara
- ↳ Informatii generale
- ↳ Management institutional
- ↳ CONSTITUIREA CORPULUI NATIONAL DE EXPERTI
- ↳ Curriculum descentralizat
- ↳ Dezvoltarea resursei umane
- ↳ Educație timpurie
- ↳ Cercuri Pedagogice
- ↳ CRED
- ↳ Invatamant primar
- ↳ Cercuri pedagogice
- ↳ Invatamant profesional si tehnic
- ↳ Alternative educationale si invatamant particular
- ↳ Educatie permanenta
- ↳ ASIGURAREA CALITATII
- ↳ Managementul cazurilor de violență
- ↳ Retele de resurse educationale deschise(RED)
- ↳ Prescolar
- ↳ Primar
- ↳ Gimnazial
- ↳ Liceal si postliceal
- ↳ Palate si cluburi ale copiilor
- ↳ Invatamant A doua sansa
- ↳ PRAI-PLAI-PAS
- ↳ Mentorat
- ↳ Bune practici in educatie
- ↳ Tel Verde 0800816254
- ↳ Şcoala altfel
- Proiecte educationale internationale si europene
- ↳ Mesaje importante pentru scoli
- ↳ Școală după școala
- ↳ Acreditare Erasmus+
- ↳ PNRR
- ↳ ROSE
- ↳ Anunțuri achiziții ROSE
- ↳ PNRAS
- ↳ ERASMUS +
- Proiecte
- ↳ Educație fără bariere: Universitate, Progres, Transformare (Edu- UPT)
- ↳ Proiecte POSDRU
- ↳ Competente cheie pentru un bacalaureat de succes
- ↳ Dezvoltarea de competente cheie pentru evaluari nationale de succes
- ↳ Elevi mai performanti, parinti implicati
- ↳ Inovatie si performanta in pregatirea elevilor de liceu
- ↳ Incepe o cariera de succes
- ↳ Dreptul la o a doua sansa in educatie
- ↳ Proiecte POCU
- ↳ Cod MySmis133939
- ↳ Cod MySmis 107621
- ↳ Cod MySmis 107731
- ↳ Cod MySmis 106735
- ↳ Cod MySmis 105831
- ↳ Cod MySmis 103808
- Discipline
- ↳ Limba si literatura romana
- ↳ Limbi moderne
- ↳ Matematica
- ↳ Informatica
- ↳ Istorie si Socio-Umane
- ↳ Educatie tehnologica
- ↳ Cercuri pedagogice
- ↳ Cercuri pedagogice 2017-2018
- ↳ Cercuri pedagogice 2022-2023
- ↳ Fizica-Chimie
- ↳ Geografie
- ↳ Biologie
- ↳ Religie
- ↳ Arte
- ↳ Educatie fizica
- ↳ Minoritati nationale
- ↳ Bune practici
- ↳ Minoritatea romă
- ↳ Invatamant special si special integrat
- Centrul județean de excelență
- Managementul resurselor umane
- ↳ Titularizare
- ↳ Titularizare 2025
- ↳ Titularizare 2024
- ↳ Titularizare 2023
- ↳ Titularizare 2022
- ↳ Titularizare 2021
- ↳ Titularizare 2020
- ↳ Titularizare 2019
- ↳ Titularizare 2018
- ↳ Titularizare 2017
- ↳ Titularizare 2016
- ↳ Titularizare 2015
- ↳ Titularizare 2014
- ↳ Titularizare 2013
- ↳ Titularizare 2012
- ↳ Gradatii de merit
- ↳ Gradatii de merit 2025
- ↳ Gradații de merit 2024
- ↳ Gradații de merit 2023
- ↳ Gradații de merit 2022
- ↳ Gradații de merit 2021
- ↳ Gradații de merit 2020
- ↳ Gradații de merit 2019
- ↳ Gradații de merit 2018
- ↳ Gradatii de merit 2017
- ↳ Gradatii de merit 2015
- ↳ Gradatii de merit 2016
- Simpozioane, Seminarii si Concursuri scolare
- ↳ Concurs judetean de proiecte educative
- ↳ Simpozioane
- ↳ Seminarii
- ↳ Concursuri scolare
- Audit, Juridic
- ↳ INFORMARI JURIDICE
- ↳ Echivalarea perioadelor de studii efectuate în străinătate
- Plan, Salarizare, Normare
- ↳ Documente utile
- ↳ Posturi didactic auxiliar si nedidactic
- Retea scolara
- ↳ Informatii utile
- Tehnic
- ↳ Informatii utile
- CCD
- ↳ Programe de formare
- ↳ Informatii utile
- Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala
- ↳ Centrul judetean de resurse si asistenta educationala
- ↳ Informatii utile
- Examene
- ↳ Simulari
- ↳ Simulare 2024
- ↳ Simulare 2023
- ↳ Simulare 2022
- ↳ Simulare 2021
- ↳ Simulare 2020
- ↳ Simulare 2019
- ↳ Simulare 2018
- ↳ Simulare 2017
- ↳ Teste de antrenament
- ↳ Evaluare Nationala 2022
- ↳ Bacalaureat 2022
- ↳ Evaluarea Nationala
- ↳ Evaluare Nationala 2025
- ↳ Evaluare Nationala 2024
- ↳ Evaluare Națională 2024(II, IV, VI)
- ↳ Evaluare Nationala 2023
- ↳ Evaluare Nationala 2023(II, IV, VI)
- ↳ Evaluarea Națională 2022(II, IV, VI)
- ↳ Evaluare Nationala 2022
- ↳ Evaluarea Națională 2021(II, IV, VI)
- ↳ Evaluarea Națională 2021
- ↳ Evaluare Națională 2019
- ↳ Evaluare Națională 2019(II, IV, VI)
- ↳ Evaluare Națională 2018(II, IV, VI)
- ↳ Evaluare Națională 2018
- ↳ Evaluare Nationala 2017 (VIII)
- ↳ Evaluare naţională 2017(II, IV, VI)
- ↳ Examenele de certificare a calificării absolvenților învățământului profesional, liceal si postliceal
- ↳ Nivel 3
- ↳ 2022-2023
- ↳ Nivel 4
- ↳ 2022-2023
- ↳ Nivel 5
- ↳ 2022-2023
- ↳ Olimpiade si concursuri
- ↳ Admitere / Inscriere
- ↳ Admitere
- ↳ Admitere 2025
- ↳ Admitere 2024
- ↳ Admitere 2023
- ↳ Admitere 2022
- ↳ Admitere 2021
- ↳ Admitere 2020
- ↳ Înscriere în învăţământul profesional
- ↳ Admitere în învățământul profesional 2023-2024
- ↳ Admitere în învățământul profesional 2022-2023
- ↳ Admitere în învățământul profesional 2021-2022
- ↳ Admiterea în învățământul profesional 2020-2021
- ↳ Inscriere in invatamantul primar
- ↳ Înscrierea în învățământul primar 2025 - 2026
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2023-2024
- ↳ Inscrierein invatamantul primar 2022-2023
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2021-2022
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2020-2021
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2019-2020
- ↳ ”Ziua porților deschise”
- ↳ Înscrierea în învățământul primar 2018-2019
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2017-2018
- ↳ Inscriere in invatamantul primar 2016-2017
- ↳ Inscriere in invatamantul primar, 2013-2014
- ↳ Bacalaureat
- ↳ Bacalaureat 2025
- ↳ Bacalaureat 2024
- ↳ Bacalaureat 2023
- ↳ Bacalaureat 2022
- ↳ Bacalaureat 2021
- ↳ Bacalaureat 2020
- ↳ Bacalaureat 2019
- ↳ Bacalaureat 2018
- ↳ Bacalaureat 2017
Cine este conectat
Utilizatori răsfoind acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori