Către,
Unitățile școlare/conexe din judeţul Hunedoara
În atenția doamnelor/domnilor directori
În Monitorul Oficial nr. 939 din 17 octombrie 2023 a fost publicată H.G. nr. 970 din 12 octombrie 2023. Data intrării în vigoare: 17 octombrie 2023.
H.G. nr. 970 din 12 octombrie 2023 aprobă Metodologia privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, prevăzută în anexa care face parte integrantă din hotărâre.
Prin H.G. nr. 27/2025 a fost modificată şi completată Metodologia privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 970/2023.
Scopul acestui act normativ este de a asigura egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în domeniul muncii şi de a promova un mediu de lucru sigur şi egal pentru toţi angajaţii, indiferent de gen şi bazat pe respect şi demnitate reciprocă.
Metodologia stabileşte un cadru metodologic pentru instituţiile publice, autorităţile administraţiei centrale şi locale, inclusiv pentru inspectoratele şcolare judeţene, unităţile de învăţământ preuniversitar, cu scopul de a aplica legislaţia în domeniul prevenirii şi combaterii hărţuirii pe criteriul de sex şi a hărţuirii morale la locul de muncă.
Metodologia include şi un model de Ghid privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex şi a hărţuirii morale la locul de muncă, care va trebui respectat de către orice angajator.
Menţionăm că fiecare angajator îşi poate elabora propriul ghid, adaptat condiţiilor specifice de muncă, dar care va trebui să respecte termenii şi principiile prevăzute în modelul adoptat prin Hotărârea de Guvern nr. 970/12.10.2023.
Ghidul trebuie să delimiteze persoanele cărora li se aplică prevederile acestuia, respectiv toţi angajaţii şi persoanele cu care aceştia interacţionează în timpul programului de lucru şi să definească conceptul de hărţuire, dar şi să individualizeze situaţiile care pot fi calificate ca fiind acte de hărţuire la locul de muncă, plecând de la exemplele detaliate şi menţionate în modelul de ghid.
Din perspectivă procedurală, ghidul/metodologia internă conduce potrivit prevederilor HG nr. 970/2023 la existenţa a două situaţii distincte, una pentru sesizările anonime, iar cea de-a doua pentru cele depuse cu asumarea identităţii. Paşii investigaţiei trebuie adaptaţi sau eliminaţi de către angajator în funcţie de caracterul plângerii.
De asemenea, sub aspect procedural, ghidul trebuie să clarifice rolurile şi responsabilităţile conducătorului instituţiei, persoanei responsabile, comisiei de primire şi soluţionare a cazurilor de hărţuire şi atribuţiile secretarului comisiei, precum şi să stabilească procedura de desemnare a persoanelor responsabile cu primirea şi soluţionarea acestor cazuri.
Totodată, conform prevederilor HG nr. 262/2019 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, la art. 3 (^1) se prevede: „Planurile de acţiune privind implementarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi prevăzute la art. 2 lit.d) se elaborează de către persoana desemnată cu atribuţii în domeniul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi sau, după caz, expertul/tehnicianul în egalitatea de şanse, cu consultarea departamentului de resurse umane şi, se supun, după caz, avizării organizaţiilor sindicale, fiind înaintate spre aprobare conducerii entităţii în cauză”.
Hotărârea Guvernului nr. 970/2023 reglementează la pct. 6.1 lit. e) din anexa la metodologie și obligaţia constituirii unei comisii pentru primirea şi soluţionarea plângerilor/sesizărilor referitoare la cazurile de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă.
Despre aceste aspecte privind implementarea Hotărârii Guvernului nr. 970/2023, veți trimite până la data 15 aprilie 2025 la adresa juridic@isj.hd.edu.ro o informare care să conțină în atasare:
-Decizia de numire a unei comisii pentru primirea şi soluţionarea plângerilor/sesizărilor referitoare la cazurile de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă,
-Ghidul privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex şi a hărţuirii morale la locul de muncă.
--------
ÎN ATASARE: model de ghid, cu anexe
Vedeti si viewtopic.php?t=29827
=================================================================
Hotărârea nr. 970 din 12 octombrie 2023 pentru aprobarea Metodologiei privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 939 din 17 octombrie 2023.
În scopul asigurării egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în domeniul muncii, a recunoaşterii în mod specific a dreptului fiecărui cetăţean la un mediu de lucru fără violenţă şi hărţuire, pentru încurajarea şi menţinerea unei culturi a muncii bazate pe respect şi demnitate reciprocă, instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, civile şi militare, precum şi companiile private au obligaţia de a pune în aplicare metodologia privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, denumită în continuare metodologia, pe baza Ghidului privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, prevăzut în anexa la metodologie, denumit în continuare ghidul.
Scopul prezentei metodologii este de a stabili cadrul metodologic pentru instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, civile şi militare, precum şi pentru companiile private în aplicarea legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii hărţuirii pe criteriul de sex şi hărţuirii morale la locul de muncă.
Obiectivele metodologiei sunt următoarele:
-să ofere un instrument de lucru pentru experţii/tehnicienii în egalitate de şanse şi pentru angajaţii cu atribuţii în domeniul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi;
-să susţină intervenţia interinstituţională şi multidisciplinară în domeniul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi;
-să promoveze asigurarea egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în domeniul muncii;
-să sprijine persoanele care se află în situaţii de hărţuire pe criteriul de sex şi de hărţuire morală la locul de muncă;
-să vină în sprijinul instituţiilor, autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, civile şi militare, precum şi al companiilor private care se confruntă, la nivel intern, cu situaţii de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă.
Conform art. 5 din metodologie, legiutorul propune obiective şi măsuri cu următoarele direcţii de acţiune:
-creşterea nivelului general al egalităţii de şanse şi de tratament al femeilor şi bărbaţilor din România;
-elaborarea de politici publice în acest domeniu care să conducă la îmbunătăţiri semnificative asupra vieţii sociale;
-prevenirea şi combaterea acelor atitudini şi comportamente care ar putea determina excluderea sau marginalizarea persoanelor pe criterii de sex;
-promovarea beneficiilor construirii unei societăţi incluzive şi nediscriminatorii, în care dimensiunea de gen este integrantă, astfel încât să se înregistreze beneficii reale asupra vieţii tuturor femeilor şi bărbaţilor.
De asemenea, angajatorii şi persoanele desemnate de către conducerea instituţiilor, care intervin în situaţii de hărţuire pe criteriul de sex şi de hărţuire morală la locul de muncă, trebuie să respecte următoarele principii specifice:
-respectarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale;
-promovarea egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi eliminarea discriminării directe şi indirecte pe criteriul de sex;
-comunicarea şi colaborarea cu alţi specialişti din cadrul departamentelor de specialitate ale entităţii în care îşi desfăşoară activitatea;
-culegerea şi analizarea datelor şi informaţiilor privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi la nivelul entităţii în care îşi desfăşoară activitatea;
-elaborarea unor rapoarte, studii, analize şi/sau prognoze privind aplicarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, în domeniul specific de activitate;
-cooperarea, colaborarea şi realizarea schimbului de informaţii, după caz, cu autorităţile centrale şi locale, cu instituţiile de învăţământ şi de cercetare, cu organizaţii neguvernamentale;
-asigurarea informării de specialitate pentru conducerea entităţii în care îşi desfăşoară activitatea în legătură cu respectarea legislaţiei în domeniu;
participarea efectivă la activităţile angajatorului privind programarea, identificarea, formularea, finanţarea, implementarea şi evaluarea în cadrul proiectelor/programelor iniţiate la nivelul instituţiei/companiei, din perspectiva includerii şi monitorizării aspectelor referitoare la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.
În vederea respectării şi promovării egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi în vederea eliminării discriminării directe şi indirecte pe criteriul de sex, în câmpul muncii, este necesar ca instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, civile şi militare, precum şi companiile private să promoveze următoarele măsuri:
-întocmirea unei proceduri interne privind promovarea, inclusiv ocuparea funcţiilor de decizie, a funcţiilor din consiliile de administraţie şi de supraveghere ale companiilor private;
-formarea continuă şi dezvoltarea carierei;
-organizarea muncii, condiţiile de muncă şi mediul de muncă;
-asigurarea tratamentului egal în ceea ce priveşte sănătatea şi securitatea în muncă.
Instituţiile şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, civile şi militare, precum şi companiile private au obligaţia creării şi implementării unui cadru unitar şi coerent în ceea ce priveşte atât integrarea perspectivei de gen, cât şi prevenirea, combaterea şi gestionarea situaţiilor de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă prin introducerea de măsuri care să vizeze:
-modalităţi de analiză, gestionare şi soluţionare a sesizărilor privind cazurile de hărţuire pe criteriul de sex şi al hărţuirii morale la locul de muncă;
prevenirea actelor de hărţuire, ca urmare a analizei şi soluţionării cazului la nivelul angajatorului/instituţiei;
-stabilirea rolului şi responsabilităţilor concrete în ceea ce priveşte prezentul domeniu, atât în sarcina angajatorului/ conducătorului, cât şi a angajaţilor.
Un caz de hărţuire pe criteriul de sex şi de hărţuire morală la locul de muncă poate cuprinde mai multe situaţii distincte în funcţie de evoluţia acesteia. Presupusa victimă are posibilitatea de a depune plângere/sesizare în oricare dintre aceste situaţii cu privire la următoarele aspecte:
-apariţia unor divergenţe de opinii, uşoare conflicte interpersonale care se pot rezolva la nivelul persoanelor implicate, dar care, dacă rămân nerezolvate, pot degenera;
-instalarea treptată a stării de tensiune, prin acţiuni agresive sistematice/repetate îndreptate de către o persoană sau de un grup de persoane împotriva altei persoane;
-o stare de tensiune accentuată care necesită intervenţia reprezentanţilor angajatorului/conducătorului, în vederea medierii conflictului, pentru a evita escaladarea acestuia;
-stigmatizare şi/sau izolare socială la locul de muncă, concedierea sau constrângerea victimei de a demisiona de la locul de muncă, fapt care diminuează şansele acesteia de a se încadra din nou, la alte locuri de muncă.
Victima poate depune plângere/sesizare persoanei responsabile/comisiei de primire şi soluţionare a cazurilor în oricare dintre situaţiile specificate mai sus, în formă scrisă, olograf sau electronic, dar obligatoriu asumată prin semnătură de către victimă, cu respectarea protecţiei datelor de identitate, în vederea asigurării protecţiei acesteia, sau poate depune o sesizare verbală persoanei responsabile/comisiei de primire şi soluţionare a cazurilor, în urma căreia se va întocmi un proces-verbal.
Etapele pe care le poate urma victima actelor de hărţuire pe criteriul de sex şi de hărţuire morală la locul de muncă sunt:
-abordarea directă a presupusului hărţuitor sau, dacă o victimă nu poate aborda direct un presupus hărţuitor, el/ea poate informa superiorul ierarhic al presupusului hărţuitor despre comportamentul nedorit şi deranjant;
-informarea persoanei responsabile/comisiei de primire şi soluţionare a cazurilor de hărţuire asupra oricăror acţiuni sistematice/repetate de hărţuire pe criteriul de sex şi de hărţuire morală la locul de muncă;
-încercarea soluţionării amiabile a cauzei;
-sesizarea instanţei de judecată.
Modelul de ghid privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă – disponibil AICI
==============================================
Comisia pentru primirea şi soluţionarea plângerilor/sesizărilor referitoare la cazurile de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă, are următoarea componenţă:
Președinte: prof. ALMĂȘAN ADRIANA,
Membri:
-prof. BUFNEA DANIELA- secretar,
-ec. BOGDAN ELENA,
-jr. NISTOR ION- membru supleant.
Activitatea comisiei se desfășoară potrivit legislației în vigoare, cu respectarea Ghidului privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă nr. 1406/28.04.2025, precum și cu respectarea strictă a confidențialității datelor și informațiilor.
==============================================
LEGISLAȚIE SPECIFICĂ
• Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
• Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor pct. 3. 4. c) din Strategia naţională privind promovarea egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi prevenirea şi combaterea violenţei domestice pentru perioada 2022 - 2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.547/2022,
• Hotărârea Guvernului nr. 970/2023
Urmăriți: viewtopic.php?t=31206
Prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex şi a hărţuirii morale la locul de muncă
Moderator: Consilier juridic
-
- Membru
- Mesaje: 1904
- Membru din: Iunie 23, 2015, 10:21 am
- Localitate: Deva
- Contact:
Prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex şi a hărţuirii morale la locul de muncă
- Fişiere ataşate
-
Decizie comisie antihartuire.pdf
- (729.93 KiB) Descărcat de 79 ori
-
Ghid scanat_2025 ISJ.pdf
- (7.27 MiB) Descărcat de 89 ori
-
Anexe ghid.rar
- (78.73 KiB) Descărcat de 74 ori
-
Adresa MEC Ghid.pdf
- (1.88 MiB) Descărcat de 88 ori
-
Nota MEC antihartuire.pdf
- (681.16 KiB) Descărcat de 96 ori
-
Decizie_337 hartuirea.pdf
- (473.94 KiB) Descărcat de 102 ori
Actele normative pot fi urmărite la adresele:
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
-http://www.monitoruloficial.ro
-http://legislatie.just.ro
-http://legistm.ro
Cu stimă,
Consilier juridic Ion NISTOR
E-mail: juridic@isj.hd.edu.ro
Web: https://isj.hd.edu.ro/index.php/juridic-isj
Cine este conectat
Utilizatori răsfoind acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 117 vizitatori